Създаването на нови компании в САЩ е достигнало почти 40-годишен минимум. Само 452 835 компании са се "родили" през 2014 г., сочат последните правителствени данни, представени през седмицата. А това е доста под между 500 хил. и 600 хил. броя стартъпи, създавани в САЩ всяка година от края на 70-те години до средата на този век, коментира CNN Money.
“Има дългосрочен спад в предприемачеството“, казва Арнобио Мореликс, старши научен сътрудник в Kauffman Foundation, която следи стартъпите.
Голямата рецесия се е оказала унищожителна за старта на нов бизнес. Американците не са започвали нови бизнеси, тъй като са нямали средства или смелостта да го направят в тези мрачни дни. Но очакванията са, че великият предприемачески дух на Америка ще се завърне с възстановяването на икономиката.
Засега обаче това не се случва.
„Доста далече сме от мрачното, гравитационно притегляне на рецесията и кризата. Хората би трябва да са по-склонни да поемат риск“, казва Марк Занди, главен икономист в Moody's Analytics.
Според експерти като Мореликс и Занди има три основни фактора за спада. Първият е т.нар. Walmart-изация на Америка. Има голямо пренасочване от местни магазинчета към национални вериги, казва Мореликс. За малките компании е трудно да се конкурират с Walmart-овете в света по цени, тъй като нямат инфраструктурата, нужна за получаването на по-евтини стоки от чужбина.
Освен това аутсорсингът и автоматизацията сега могат да поемат задачи, които младите малки компании преди предлагаха като местни консултанти.
Втората причина са регулациите. За отварянето на бизнес, дори малък местен магазин, са нужни все повече лицензи и разрешителни. Компаниите слагат и все по-често клаузи, които забраняват на служителите да напускат и стартират собствени компании, поне за няколко месеца или години.
Третата причина е, че големите компании стават все по-предприечески настроени. Стартъп културата е навлязла и сред големите бизнеси, коментира Занди. Google и Tesla, например, имат отдели за проучвания и експерименти, към които младите хора искат да се присъединят вместо да стартират собствени компании.
Има надежди обаче, че спадът е достигнал дъното си. Индексът на Kauffman за стартъп активността, например, отбелязва остър ръст от 2014 г. насам, макар че все още не е достигнал нивата от преди рецесията.
САЩ са подпомогнати и от бума на стартъпи, създадени от поколението Милениум. Повечето хора стартират компании, когато са в 30-те, отбелязва Занди, а това поколение достига точно възраст.
„Ако политиците не предприемат нещо, условията за стартъпите вероятно ще се подобрят“, казва той.
Занди коментира и данните на министерството на труда, които се публикуват по-често и които показват „приятен ръст“ на новостартираните бизнеси.
Какво ще трябва да направят САЩ, за да обърнат нещата?
„Реформа на имиграцията ще бъде най-важното нещо, за да се засили бързо предприемачеството“, казва Занди. А реформа на корпоративния данък също може да помогне за изравняване на силите на малките и големите играчи, допълва той.