Градският съвет в Сиатъл одобри мярка, която позволява на шофьорите от услуги като Uber да членуват в синдикат, съобщи BBC. Това е първото по рода си решение в САЩ и е удар за компаниите, които искаха да избегнат регулациите, приложими при традиционните таксиметрови услуги.
Фирмите като калифорнийската Uber казват, че шофьорите са независими подизпълнители, и компанията не плаща здравни осигуровки, гориво или пък поддръжка на автомобила.
Представители на компаниите твърдят, че ще обжалват решението в съда.
„Намерението ми е да гарантирам, че тези хора, шофьорите, имат достъп до добре платени работни места“, казва Майк О'Браян, който членува в градския съвет в Сиатъл. Той посочва, че мнозина от шофьорите на Uber в Сиатъл са имигранти, които зависят от работа на пълен работен ден, но изкарват по-малко от минималното възнаграждение и нямат основни права като право на отпуск по болест и защита от репресии.
Мярката беше прокарана единодушно в съвета и позволява на шофьорите колективно да се договарят с компаниите по въпроси като заплащане и условия на труд.
Но Uber, както и Lyft, която предлага сходна услуга, твърдят, че федералните трудови закони забраняват местните власти да регулират колективното договаряне. Освен това от бизнеса твърдят, че така шофьорите ще могат да определят цените на услугата, което пък нарушава антитръстовите закони. Критици на мярката казват още, че ще бъде скъпа и трудна за прилагане.
Лидерите в градския съвет на Сиатъл са яростни защитници на правата на служителите, като неотдавна въведоха минимално почасово възнаграждение от 15 долара и изискват от повечето работодатели да гарантират платен отпуск по болест.
Кметът на Сиатъл Ед Мъри заяви, че подкрепя идеята служителите да имат синдикални права, но изрази притеснения по отношение на прилагането на решението. Мъри очаква скъпа съдебна битка с компаниите.
BBC посочва, че Uber вече води съдебна борба в Калифорния, където шофьорите искат да бъдат считани за служители на пълен работен ден, а не за подизпълнители.