Бразилската инвестиционна компания 3G Capital partners използва безмилостна амбиция и връзки със сериозни имена, за да се превърне в един от най-големите купувачи на компании в света. Сред техните придобивки са H.J Heinz и Tim Hortons, пише The Wall Street Journal.
Сега фирмата се е насочила към потенциални нови цели, които биха ѝ дали контрол над още повече световно познати марки. През изминалите няколко седмици, инвеститори са обещали около 5 млрд. долара за ново поглъщане, планирано от 3G, споделят запознати със ситуацията.
3G все още не е обявила публично събраната сума или какво смята да прави с парите. Обикновено 3G търси само толкова пари, колкото са ѝ нужни за отделните сделки и използва заема, най-малкото за да учетвори покупателната способност на компанията.
Като знак за стремежите за инвестиции на компанията мениджмънтът ѝ обсъжда възможността да закупи компания от хранително-вкусовата промишленост, като Campbell Soup, струваща около 14 млрд. долара, или дори PepsiCo, чиято пазарна стойност е около 140 млрд. долара, споделят запознати със ситуацията.
Близки до 3G, включително бившият професионален тенисист Хорхе Пауло Леман, обръщат внимание, че все още не е взето решение. 3G често изучава една цела с години, преди да направи своя ход.
И тъй като сделка с PepsiCo би могла да бъде четири пъти по-голяма от сделката с Heinz и Tim Hortons взети заедно, 3G може да се опита да вземе само дял от PepsiCo. Другият вариант е да се опита да обедини сили с Anheuser-Busch InBev NV, споделят източниците. Леман, негови двама бизнес партньора и група белгийски семейства притежават контролния пакет в производителя на бира. PepsiCo, Campbell и AB InBev отказаха коментар.
Някои анализатори спекулират, че 3G може също така да е заинтересована от Kellog Co. и Kraft Foods Group, всяка от които се оценява на повече от 20 млрд. долара. Бордът на директорите на Kraft замени изпълнителния директор на компанията миналия месец. Това сигнализира нетърпението около промените там. Kellogg намали заплатите на някои висши служители, в случай че производителят на зърнени закуски бъде продаден.
Някои анализатори смятат, че ходът на Kellogg е позициониране за предстояща сделка. Говорителка заяви, че промяната е направена „за по-добро напасване с еволюиращите пазарни практики“. Говорителката на Kraft Foods отказа коментар.
Повишеният интерес към следващата голяма сделка на 3G е знак за това докъде е стигнала компанията през последното десетилетие и особено през последните години. Покупката на Heinz и Tim Hortons общо за 36 млрд. долара ги поставя на второ и пето място за най-големи придобивания от началото на 2013 г., показват данни на Dealogic.
“Тези хора имат глобални амбиции“, заявява Уолън Бъфет, чиято Berkshire Hathaway се съюзи с 3G за закупуването на производителя на кетчуп. Berkshire Hathaway също така предостави 3 млрд. долара финансиране през миналата година за покупката на Tim Hortons от Burger King Worldwide Inc. 3G притежава 51% в комбинираната компания Restaurant Brands International.
Бъфет казва, че би работил отново с 3G при друго поглъщане, ако има възможност.
3G се смята за фирма с частен капитал, но не събира парите по същия начин както повечето други компании. Вместо да събере голямата част от парите от голям брой инвеститори, 75 годишният Леман и партньорите му, Карлос Алберто Сикупира и Марсел Херман Телес, се обръщат към тридесетина от най-богатите семейства и личности в света.
3G е известна с прилагането на своята бизнес система на меритокрация (система на „равните възможности“, при която служителите се доказват чрез своите способности и талант, а не заради произхода си - бел. ред.) и безмилостно съкращаване на разходите.