Седмица преди Коледа моловете в САЩ останаха празни, макар и търговците да се постараха и да подготвиха примамливи намаления, сочи проучването на Shopper Trank, цитирани от Bloomberg.
Данните показват спад на посетителите с 21%, а продажбите намаляват с 3,1%. Това става в период, когато по традиция американците извършват последните си покупки на подаръци за близките си хора. Най-значимият спад е по отношение на продажбите на дрехи.
За да върнат интереса на потребителите, много търговци предлагат сериозни намаления – Neiman Marcus Group например са обявили отстъпки в рамките на 75 на сто, а други конкуренти удължават работното време.
В същото време обаче броят на американците, които не влизат в магазините, а предпочитат да пазаруват онлайн расте. Данните показват, че посещенията в Amazon.com в периода 28 ноември - 15 декември се увеличават с 39% спрямо миналата година. Продажбите на конкурента eBay се увеличават с 21%, пише още Market Watch.
Като цяло покупките на подаръци в магазините за периода 1 ноември – 22 декември се увеличават с 2%, а за целия празничен сезон прогнозите са за увеличение от 2,4%, което обаче е най-слабият ръст от 2009 година насам.
За сравнение през миналата година увеличението беше в рамките на 3%, а през 2011 година – с 3,4%.
На фона на тези данни американската икономика обаче отчита изненадващ ръст от 4,1% през третото тримесечие, припомня още Bloomberg. Основният двигател се оказват растящите разходи за услуги, като здравно осигуряване или превенция, както и по-големите инвестиции за софтуер, които правят компаниите.