Робърт Фрихтел няма търпение годината най-сетне да свърши. Защото тогава за него ще започне големият бизнес. „Става дума за най-малко 100 млн. долара", казва той. В крайна сметка - 56 милиона туристи идват на година в Колорадо, съответно и пазарът е голям, както и потенциалът, казва 50-годишният американец. При това основата на бизнеса му бе незаконна едва преди няколко месеца.
Фрихтел е главен изпълнителен директор на Advanced Cannabis Solution. Той и двама негови колеги основават компанията в началото на 2013 г. - и правят марихуаната свой бизнес. ACS съветва производители на канабис в Колорадо, помага с финансиране, закупуване на подходящи пространства, разширява ги и ги предоставя под наем. Той вече има петима служители. "Пазарът е вълнуващ", казва Фрихтел в материал на германския Die Zeit.
Откакто през миналия ноември избирателите се изказаха за облекчаване на правилата по време на референдум, потреблението за възрастни в Колорадо и Вашингтон е освободено от наказание. През януари ще влезе в сила за първи път законодателство, според което всеки над 21 години може да купи средството за пушене законно в магазина. От миналата седмица започнаха да се приемат заявления за лицензи на продавачите.
Нарастващото отпускане в страната - в допълнение към свободното ползване в Колорадо и Вашингтон още 18 американски щата ще позволят използването на марихуаната за медицински цели - направи пазара интересен за фирмите. Преди пет години само любителите градинари са отглеждали растенията в малък мащаб, казва Джонатан Каулкинс, професор в Carnegie Mellon University в Питсбърг. "Сега производителите започват да си партнират с бизнес мениджъри".
Например Diego Pellicer: дружеството от Колорадо мечтае да бъде първата верига магазини за марихуана - и освен просто растения да предлага и субпродукти като бисквитки или бонбони. То искало да доминира на пазара като "веригата за кафе Starbucks“, обявява основателят Йамен Шивели в свои интервюта. За тази цел той вече е събрал от инвеститори повече от десет милиона долара.
Перспективите изглеждат добри. През изминалата година 2000-4500 легални дистрибутори, които са продавали марихуана за медицински цели, са имали приходи от 1,2 - 1,3 млрд. долара, пише браншовото списание Medical Marijuana Business Daily. До 2018 г. обемът на пазара може да се увеличи до 6 млрд. долара.
Който иска да има реална представа за това колко пари могат да се спечелят с марихуана, може да разгледа данните за черния пазар. Само в САЩ в момента той се оценява на около 18 млрд. долара. "Едно нещо е сигурно - това е важна икономическа дейност", казва Джон Гетман, активист за реформи в законите и бивш председател на National Organization for the Reform of Marijuana Laws (Националната организация за реформа на законите за марихуана).
И бизнесът е едва в началото си. През 2016 в няколко щати ще има допълнително референдуми и законодателни инициативи. Изглежда почти сигурно, че много от тях ще последват примера на Колорадо и щата Вашингтон и ще узаконят потреблението - включително Калифорния, най-големият производител на медицинска марихуана в страната.


Как ще подаваме данъчни декларации след приемане на еврото?
Умеров: Постигнахме реален напредък по време на разговорите в Берлин
Нов астероид и мистериозен обект приближават Земята през декември 2025
Броят на левовете в обращение намалява
Башар Асад живее в „луксозно изгнание“ в Москва
На мен няма да ми се случи: Под 10% от имотите в България са застраховани
Макрон рискува да погребе завинаги споразумението с Меркосур
Дебатът на пазара на облигации за курса на Фед през 2026 г. набира скорост
Руският петрол се продава с "най-голяма" отстъпка в Китай след санкциите
ЕС: Китай започва издаване на общи лицензи за редкоземни елементи
Кой печели и кой губи на българския пазар през 2025
Шофьорка обърка педалите и скочи в пълен с хора басейн
Jeep Wrangler получи специална версия
Как Tesla печели невидимата война срещу шума
Пет коли, в които да инвестирате догодина
Младите гърци вече няма да могат да се укриват от военна служба
Защо Германия иска развод с Китай
Дженифър Анистън ще прекара Коледа с новия си
Марго Роби разкри защо не говори много за сина си