През последното десетилетие бяхме свидетели на най-големите сливания и придобивания в авиационната индустрия в САЩ. Преди 2005 г. имаше девет големи американски авиокомпании. Днес те са само пет. Сливането между American Airlines и US Airways щеше да ги намали на четири.
Вчера обаче Министерството на правосъдието на САЩ заведе гражданско антимонополно дело и по този начин сделката може да се провали. Аргументите – потребителите ще трябва да понесат по-високите такси и цени на самолетните билети.
С блокирането на сделката американските власти искаха да предотвратят покачването на цените на самолетните услуги. Но за потребителите вече е твърде късно, предава AP.
Дори и преди да се заговори за сделката, с консолидацията в авиационната индустрия цената на полетите се увеличи. Средната цена на двупосочен билет от вътрешните линии на САЩ, включваща таксите за багаж и резервация, поскъпна от 352 долара през 2008 г. до 379 долара днес.
Сливането между двете компании ще създаде най-голямата авиокомпания в света и ще предпази American Airlines от изпадане в несъстоятелност. За по-малката US Airways сделката осигурява възможност да се превърне в значим играч в самолетната индустрия и успешно да се конкурира с най-големите авиолинии, които в момента са окупирали пазара.
Последният етап от консолидацията в сектора бе през 2005 г., когато America West спаси US Airways от банкрут и прие името ѝ. През 2008 г. Delta и Northwest се сляха. Следващи бяха United и Continental. Southwest пък се сля с AirTran. Всички те успешно се пребориха с антимонополните изискванията на регулаторните органи.
Броят на авиокомпаниите в Европа също намаля след сливането на Air France и KLM, на British Airways и Iberia, на Lufthansa със Swiss и Austrian.