На фона на вялата глобална икономика и стагниращите продажби големите американски компании имаха само един начини да увеличат печалбите – да свият разходите и да изтискат доставчиците си. Тази стратегия обаче може би губи инерция, пише Wall Street Journal.
Приходите на компаниите от индекса S&P 500 (без банките, чиито печалби скочиха) се очаква да се покачат с едва 1,1% през второто тримесечие на годишна база, според днни на Thomson Reuters.
Печалбите пък се очаква да се понижат с 0,6%, което ще е първия спад при нефинансоите компании от миналата есен и първият път от година, когато печалбата расте по-бавно от приходите – знак, че разширяването на маржовете се изчерпва.
Само около половината от компаниите в индекса досега са оповестили резултатите си за тримесечието, но те будят съмнение, че ръстът на печалбите може да прекъсне, ако икономиката не усили темпото.
Именно това ще се случи, ако не се увеличат разходите на бизнеса, смята Дейвид Бианко, главен стратег за американски акции в Deutsche Bank. „Изминалото тримесечие се явява четвъртото от последните пет, в които продажбите на компаниите от S&P 500 са нараснали с по-малко от икономиката като цяло, а и за в бъдеще вероятно ще е така“, посочва той.
Икономистите оценяват, че бизнес инвестициите през второто тримесечие са били слаби и може би са спаднали. Според тях растежът на икономиката за периода е бил 1%. Същевременно Европа остава в рецесия, а Китай, който тласкаше световния растеж в последните години, се забавя.
Изброените предизвикателства пред компаниите са усилени в някои индустрии от бюджетните съкращения и законовите промени като преразглеждането на здравната система и съкращенията в отбраната. Това намали възможностите на много компании да постигнат печалби.
Нетният марж на печалбата за фирмите от S&P 500 се разшири рязко след края на рецесията до 9,7% през първото тримесечие на 20103 г. от 2,8% през последното на 2008 г., по данни на Thomson Reuters. Това е близо до пика от 10,1% през второто тримесечие на 2007 г. преди кризата.
Много корпоративни ръководители и анализатори все още предвиждат, че маржовете ще се разширят още през втората половина на годината. Анализаторите са разделени по въпроса дали разширяването на маржовете ще остане надежден източник на ръст в печалбите.
Тони Дуайър, портфолио стратег в Canaccord Genuity, смята че маржовете ще се разширяват, освен ако приходите не спаднат, тъй като разходите са под контрол.
Хауърд Силвърблат, старши анализатор в Standard & Poor's, обаче не е съгласен. „Не знам колко много хора могат да съкратят фирмите. Това не може да продължава непрекъснато.“