В най-тежките дни на рецесията американското правителство реши да спасява най-големите компании от Детройт - General Motors (GM) и Chrysler. Сега обаче демократите и републиканците не демонстрират особена охота да помогнат на родното място на американската автомобилна индустрия.
Детройт е най-големият американски град, който обяви банкрут. Спасяването му би струвало скъпо на данъкоплатците, вероятно над 20 млрд. долара. Същевременно националните финанси са под напрежение заради дълга в размер на над 16,7 трлн. долара и автоматичните съкращения на разходите, които влязоха в сила преди няколко месеца.
Президентът на САЩ Барак Обама се сблъска с достатъчно проблеми, докато прокарваше предишни спасителни планове през Конгреса. “Мисля, че ще бъде загуба на време на президента дори да направи такова предложение. Ерата на големите държавни спасителни планове приключи”, коментира Рос Бейкър, рофесор по политически науки в Rutgers University.
През 1950 г. Детройт е бил четвъртият по големина град в страната. Оттогава населението му трайно намалява, като кризата ускори значително процесите по обезлюдяване.
Същевременно възможностите на Конгреса да одобри харченето за спасяването на града са силно ограничени. Засега Белият дом е заел изчаквателна позиция, но ясно показва неохотата да подготвя още един спасителен план.
“Дали можем да помогнем на Детройт? Не знам”, отговори на журналистически въпрос вицепрезидентът Джо Байдън. Говорителят на президента Джей Карни също изключи такава възможност.
“Разбира се, ние работим с този град, както с всеки друг град в страната. Когато имаме възможност, организираме дискусии с местните лидери и правим предложения за помощ. Но по въпроса за несъстоятелността … това е нещо, което местните лидери и кредиторите ще трябва да разрешат. Ние можем да партньори на града и щата, за да вървят напред”, коментира Карни.
Местните лидери не настояват за федерална финансова помощ. Губернаторът Рик Снайдър посочи в интервю за АП, че хората не трябва да очакват да бъдат спасени на държавно ниво. Представителите в Конгреса от Мичиган също не настояват за спасителен план, а специалният финансов управител на Детройт – Кевин Ор, уверява, че поне засега местните власти ще продължат да си плащат сметките и да осъществяват обществените услуги.
Според анализатори федерален спасителен план за града не е невъзможен, тъй като на практика правителството е най-големият инвеститор там заради спасяването на автомобилните гиганти. Според Брус Катц, бивш служител в Министерството на благоустройството и градското развитие, ситуацията н Детройт е като ситуацията след урагана Санди и вероятно Конгресът ще поеме някакъв ангажимент.
преди 11 години Преди десетина години бяхме в Детройт.Само минавахме през него на връщане от Ниагарския водопад.Да минеш през Детройт и да не изпиеш едно кафе там, нали не става? И се отбихме с колата настрани, без посока. Настана мълчание. Величието на центъра изчезна зад завоя. Огромни, пусти, с белези от малки пожари, страшни заводски сгради. Помислихме, че е случайно. Продължихме да "въртим". Оттам попаднахме на къщи, дето им викат гето. .. Още усещам болката на това величие! Личи си, че е било невероятно! И унищожено!Затова винаго казвам, че щом успяха Америка на Рузвелт да съсипят, какво е една малка България за тях! Банкерите имам предвид!Иначе, от българи живеещи там, знам, че има и свестни квартали, но ние явно сме попаднали в най-съсипания район. И не пихме кафе! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години "На север от мексиканската граница няма по-гнусно място от Дитройт. Много е трудно да си останеш толераст след посещение на тази воняща дупка , там белите са единствено от мафията , при това само шефовете , даже дилърите са цветни и панчитос. А , и видях един бял полицай." http://***.dnevnik.bg/live/gradska_sreda/2013/02/22/2008348_detroit_oglavi_klasaciiata_na_forbes_za_nai-mizerni/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар