Boeing има сериозен проблем. Не само флагманът Dreamliner остава на земята, надолу се е запътила и цената на акциите.
Късно в сряда американската федерална авиационна администрация (FAA) излезе с решение да забрани полетите със самолета в САЩ, докато траят съответните проверки. На следващия ден към забраната се присъединиха и Европа, Индия и Япония. По този начин почти всички от доставените до този момент 50 самолета от типа Dreamliner остават по пистите, предава Ройтерс.
Решението бе предшествано от аварийно кацане на Dreamliner в Япония вчера, след като един от акумулаторите бе обвит от дим. Двете японски авиокомпании All Nippon Airways (ANA) и Japan Airlines (JAL) впоследствие отмениха за сряда и четвъртък всички полети с джета за дълги разстояния. Седмица по-рано акумулатор на приземен вече Boeing 787 в Бостън също се бе запалил.
Това заплашва Dreamliner, който трябваше да бъде всъщност надеждата за Boeing, да се превърне в истинска катастрофа за компанията. Рейтинговата агенция Moody‘s вече съобщи, че инцидентите ще имат отрицателен ефект за кредитоспособността, но засега няма да доведат до понижаване на рейтинга.
Анализаторите от Goldman Sachs изхвърлиха акцията от своя „Conviction Buy List“ и понижиха целта за курса от 98 до 90 долара.
Първоначално компанията се опита да омаловажи инцидентите. Акумулаторите са били тествани над 1,3 млн. часа и никога не е имало проблем с тях, подчерта през миналата седмица главният инженер на Dreamliner Майк Синет.
Днес президентът на производителя на самолети в САЩ заяви, че неговата компания работи денонощно с компетентните органи: "Ние сме убедени, че 787 е безопасен", каза Джим МакНерни. „Освен това има няколко механизма за сигурност, които да гарантират, че проблем с акумулаторите няма да вкара целия самолет в опасност".
Според експерти, в случая не става дума за обичайните "детски болести" на всеки нов самолет, а за сериозни проблеми. "Огънят е най-лошото нещо, което може да се случи на борда на всеки един самолет", казва Дени Кели, бивш пилот и настоящ директор на консултантската фирма Kelly-James Associates, в интервю за CNBC. "Докато проблемът с огъня не бъде решен, аз не бих искал да летя на височина от 30 000 фута над земята, на четири часа път от безопасно място за кацане".
Въпросът сега е дали проблемът може да бъде решен с промяна на акумулатора. В най-лошия случай Boeing ще премахне напълно батериите и ще преконструира самолетите си.
Някои инвеститори обаче виждат истински шанс в спада на цените. „Акцията сега може да се купи с добра отстъпка“, казва Ед Понси от Barchetta Capital Management, в интервю за Ройтерс. Той говори за „свръхреакция на фондовия пазар“. Проблемите ще бъдат решени, сигурен е той. В дългосрочен план Boeing е в по-благоприятно положение от конкурента Airbus, защото европейците ще трябва да се борят с поскъпващото евро.
На фондовия пазар наказан беше и производителят на акумулаторите. Акциите на японската компания GS Yuasa се свиха след обявяването на инцидентите с около девет процента. Компанията е специализирана в производството на литиево-йонни батерии и вече произвежда акумулатори за електрическата кола I-MiEV на Mitsubishi Motors.