В скорошно издание на любим комикс Кларк Кент, „другото аз“ на Супермен, напуска работата си на журналист в Daily Planet, защото изданието е закрило новинарските си репортажи. Наистина ли перспективата пред вестниците е толкова мрачна, че дори супергероите в тях се предават, пита в свой анализ британското издание Economist.
От 2006 г., когато списанието попита на първа страница кой е „убил“ вестниците, мъките в бранша само се засилват. Рекламата се сви рязко. Читателите продължават да се прехвърлят към онлайн изданията. Приходите на вестниците продължават да намаляват, като през миналата година в САЩ са спаднали до 34 млрд. долара – едва половината от нивото, достигнато през 2000 г.
Все пак нещата започнаха да изглеждат по-малко мрачни, особено в САЩ. Приходите от реклама продължават да се понижават, но тези от разпространението най-накрая започнаха да се стабилизират. При някои вестници като например New York Times приходите от разпространение през тази година се предвижда да компенсират спада от реклами за пръв път от поне 5 години.
Акциите на някои вестници вече отразяват тези добри новини. През последните 6 месеца цената на акциите на New York Times Company е нараснала с 37%. Стойността на акциите на Gannett отчита ръст от 34%, а на McClatchy – от 24% (макар че част от печалбата на Gannett се дължи на телевизионното ѝ подразделение, получило силна подкпа от изборите в САЩ).
Частната компания Hearst очаква печалбата на медийната ѝ група да нарасне с 25% през 2012 г. и изживява най-добрата си година от 2007 г. насам, заяви Линкълн Милстейн, мениджър във фирмата.
През май компанията на Уорън Бъфет Berkshire Hathaway закупи голям брой местни вестници от Media General. Някои може би виждат в действията на прочутия инвеститор знак за предстоящи по-добри времена. Във всеки случай това е залог, че вестниците със силни брандове и без конкуренти в по-малките градове ще могат да таксуват съдържание и да бъдат печеливши.
Много вестници са увеличили цената за абонатите си и за свободната продажба, което им помага да ограничат загубите. Но с много по-голям принос за промяната на настроението във вестниците е онова, което Кен Доктър от консултантската компания Outsell определя като „революция в приходите от читатели“.
„Платените прегради“ - метод за таксуване на читатели за онлайн съдържание – са станали достатъчно популярни. Броят на американските вестници с някакъв тип „платена преграда“ е най-малко удвоен от началото на годината. Повече от една четвърт от вестниците вече имат поне по една, а повечето големи групи, които нямат, планират да започнат да налагат такси за дигитален достъп.
Световната тенденция е вестниците навсякъде да се изхранват чрез качване на статиите си безплатно в интернет. Таксуването за онлайн съдържание се очертава като привилегия на неколцина щастливци като Financial Times и Wall Street Journal, предлагащи на читателите чувствителна пазарна информация, за която абонатите биха плащали.