Американската кафе верига Starbucks отчете ръст на печалбата от 19% за първите три месеца на 2012 г. Бизнесът в Китай и Америка върви добре, но в Европа концернът отчита загуби, предаде Ройтерс.
Печалбата достига 309,9 млн. долара, или 40 цента на акция. Преди година печалбата бе в размер на 261,6 млн. долара, или 34 цента на акция. Нетните приходи се покачват с 15% до 3,2 млрд. долара. Резултатите са малко над очакванията на анализаторите.
В Европа обаче за второто тримесечие на фискалната година Starbucks отчита оперативна загуба в размер на 5,5 млн. долара. Влошеният бизнес климат се отразява пряко на продажбите. Освен това засилената маркетингова активност сви допълнително маржа на печалбата.
"Ние сме развълнувани от инвестициите, които правим в Европа, за да опресним нашите магазини и да подобрим преживяването за клиентите ни, но сме зависими от общата икономическа ситуация", каза главният финансов директор Трой Алстед. „В момента в Европа има слаба потребителска среда и това се отразява на нашия бизнес.“
Като цяло обаче бизнесът с филиали отчита ръст на приходите от 7%. За седмо поредно тримесечие продажбите в Китай нарастват с повече от 20% и по този начин заличават спада в Европа. „Все още виждаме потенциал за голям ръст в Китай“, твърди Алстед. „Забавянето, за което говорят други, не се усеща при нас.“
През миналата седмица McDonald's обяви, че приходите от продажби на десерти и сандвичи в Китай спадат. Причина за това било забавянето на икономическия ръст.
Starbucks коригира и очакванията си за текущата година в положителна посока и сега очаква печалбата да е между 1,81 и 1,84 долара за акция и ръст в ниския двуцифрен сегмент. Анкетирани от Thomson Reuters анализатори обаче очакваха корекция в размер на до 1,86 долара за акция. Досега прогнозата на Starbucks беше за печалба между 1,78 и 1,82 долара за акция.
Компанията от Сиатъл се преобразява от оператор на кафенета в по-многообразен концерн. Освен плановете за експанзия в Китай, през тази година Starbucks отвори първия си бар за сокове, а през есента планира да пусне на пазарите своята машина за еспресо Verismo.
В края на януари пък стана ясно, че веригата ще открие първия си обект в Индия до август. Стъпването на местния пазар ще бъде в партньорство с производителя на чай и безалкохолни напитки Tata Global Beverages, част от конгломерата Tata Group. До края на годината се очаква компанията да има 50 нови филиали на територията на цялата страна.