В началото на октомври акциите на третата по големина американска авиокомпания започнаха да се движат като влакчето на ужасите. Когато слуховете за евентуален фалит стигнаха до пазара, книжата на компанията собственик AMR поевтиняха с 33%, за да скочат на следващия ден с 15%. Koнцернът успя да потуши набързо слуховете за предстоящия фалит.
Тогава компаията заяви, че „контролиран от съда процес на преструктуриране със сигурност не е нашата цел или предпочитаният от нас вариант". „Знаем, че трябва да подобрим резултатите си и се концентрираме силно върху постигането на това". Края на септември AMR вече имаше парични резерви в размер на 4,2 млрд. долара, по-малко от 5,1 млрд. долара в края на юни и едва половината от резервите на лидера United Continental.
Още тогава анализаторите бяха скептични, но не смятаха, че предстои несъстоятелност. Подобряването на конюнктурата в САЩ обаче не се отрази съществено на American Airlines. Авиокомпанията не успя да стане печеливша в една сравнително добра икономическа среда.
AMR е в затруднено положение. Компанията не успява да се бори успешно срещу конкурентите си United Continental и Delta. Отдолу пък AMR е натискана от евтините превозвачи, на чиито цени тя не може да издържи.
Концернът не бе засегнат и от последната вълна на консолидации. През 2008 г. Delta се сля с Northwest Airlines, а през 2010 г. Continental погълна United. Някои браншови наблюдатели смятаха, че в средносрочен план US Airways може да стане партньор на AMR. Това обаче не се случи и до днес.
Преди осем години American Airlines беше една от малкото големи авиокомпании, които не попаднаха в процес на фалит. Мащабът и разходите й намаляха. Сделка със синдикатите запази AMR от фалит в последната минута. Сега тази стъпка може да се отчете и като грешка.
Американското законодателство позволява предоговаряне на редица договори чрез т. нар. Chapter 11 от законодателството за несъстоятелността, което дава възможност на компанията да опита да се преструктурира. Конкуренцията например излезе от този процес по-силна. American пък трябва да се бори с доста по-високи разходи за заплати и възнаграждения. При базираната във Форт Упрт (Тексас) авиокомпания, те са с около 800 млн. долара по-високи, отколкото при сравнимите конкуренти.
Страхът от фалит на American Airlines засегна и партньорската компания International Airlines Group (IAG). IAG и American Airlines си сътрудничат в областта на трансатлантическите полети. Акциите на IAG, която е компания-майка на British Airways и Iberia, загубиха 5,2% от акциите си.
Фалитът на American Airlines ще засегне индиректно и самолетостроителите защото през юли авиокомпанията направи най-голямата поръчка на нови машини в историята на американското въздухоплаване. Концернът поръча от американския производител Boeing и европейския му конкурент Airbus общо 460 джета за кратки и средноголеми полети.
Допълнително като опция бяха договорени още 465 машини. Доставката е планирана за периода между 2013 и 2022 г. American Airlines не поясни каква е цената на сделката. Според каталожната цена обаче само твърдо договорените 460 самолета са на стойност 40 млрд. долара (28 млрд. евро).
Поръчките обаче не са непременно застрашени заради изпадането в неплатежоспособност. В крайна сметка новите самолети са от жизнена важност за American Airlines защото флотилията й е доста остаряла. След излизането от Chapter 11 се очаква задълженията на компанията да бъдат значително намалени, което би осигурило свежи средства за нови самолети.
преди 13 години това както и други подобни новини са пряк резултат от "нарастналото потребителско доверие" в САЩ. Аман от стъкмистика, вносителите на китайски евтини стоки може и да качват доверие, но само в заблудата, че продуктите могат да бъдат безкрайно ефтини и икономиката да върви напред. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Дълговете ще продължат да нарастват. Няма друг начин. Паричната системата на капитализма е математически неиздържана и изисква постоянно задлъжняване и посточнно печатане на пари. Не мисля че някой, който разбира за какво става дума вярва в безрисковостта на американския дълг и че, печатането на долари е дефакто фалит, защото води до обезценка на текущите доларови активи т.е. висок риск за кредиторите!Има проблем с Долара, Има проблем с Европа, Световен икономически проблем, създаден изкуствено, за да изиска нов световен ред и нова валута разбира се! отговор Сигнализирай за неуместен коментар