Големите американски мултинационални компании с известни марки, в които работят една пета от американците, наемат служители извън САЩ, докато съкращават работни места у дома.
Това изостря дебата за ефекта от глобализацията върху американската икономика, пише The Wall Street Journal.
През първото десетилетие на века служителите на тези компании в САЩ са намалели с 2,9 млн., докато тези в чужбина са се увеличили с 2,4 млн., показват нови данни на американското министерство на търговията.
Това показва голяма разлика спрямо 90-те, когато големите фирми разкриха 4,4 млн. работни места в САЩ и 2,7 млн. в чужбина.
Като цяло през 2009 мултинационалните компании са имали 21,1 млн. служители в САЩ и 10,3 млн. в чужбина.
Тенденцията подчертава нарастващата значимост на други икономики, особено в Азия, за американски марки като General Electric, Caterpillar, Microsoft и Wal-Mart.
„Тенденцията определено е притеснителна”, смята Матю Слотър, преподавател в колежа Дартмут и бивш съветник на президента Джордж У. Буш.
Преди десетина години Слотър привлече внимание върху наблюдението, че „за всяко работно място, създавано от американските компании в чужбина те създават по две работни места в САЩ”. Това бе в сила през 90-те, но вече не е.
Много американски компании дори не разкриват информация за броя на заетите в чужбина, а други отказват коментар. Тези, които обсъждат темата посочват, че в някои случаи тенденцията отразява нарасналата производителност в щатските им заводи и като цяло намаляващия дял на страната в световната икономика.
Обобщените цифри обаче прикриват различията между отделните компании. Сред тях има такива, които свиват персонала си у дома и навън, докато повишават производителността си. Други наемат навсякъде, а пък трети съкрашават работни места в страната, а разкриват в чужбина.
Макар че малките новостартирали фирми са жизненоважни за икономическия растеж в САЩ, големите мултинационални компании остават движещата сила. Доклад на института McKinsey оценява, че на тях се падат 23% от продукцията в частния сектор на страната и 48% от износа на стоки.
Тези компании са повече изложени на глобалната конкуренция, отколкото малките, но в същото време и по-способни да се възползват от глобализацията чрез изнасяне на производството си навън, явявайки се предвестник на бъдещето.
Авторите на доклада, сред които и Матю Слотър, предупреждават, че съществуващият данъчен кодекс в САЩ, в съчетание със западащата инфраструктура в страната, качеството на образованието и бариерите пред имиграцията на квалифицирани работници, може би прави Америка по-малко привлекателна за мултинационалните играчи.
Не може само да критикуваме тези компании, трябва и да се вслушаме в тях, посочва Слотър.
Други наблюдатели гледат на тенденцията като на провал на американското правителство да се противопостави на агресивните политики на чуждите правителства.
„Ситуацията в световната икономика – надценен долар, по-ниски данъци и агресивни стимули за инвестиране в чужбина, протекционизъм навън и никакъв в САЩ – допринесе за устойчивото изнасяне на производства и услуги извън страната”, отбелязва Клайв Престовиц, бивш преговарящ по търговските споразумения, който критикува сегашната търговска политика.
„Това има и ще продължи да има негативно влияние върху заетостта и заплатите в САЩ”, смята той.