Според Джим Шрейгър, професор по бизнес и стратегия от Чикагския университет, Microsoft е с прекалено неясна посока.
Това е една от причините, поради които много компании изпадат в затруднение, а доста конгломерати се разделят на части.
Едно от любимите стратегически правила на професора гласи: „Целенасочеността е равна на мощта на компанията.”
След внимателно проучване на Microsoft Шрейгър смята, че това, което липсва на мениджмънта е „фокус”. „Ако една такава фирма трябва да се конкурира с целенасочен играч, то с времето той неминуемо ще победи”, изтъква той.
Извън основните си продукти Microsoft, според него, прави прекалено много неща и не успява в повечето.
За фирмата е настъпил моментът, в който, подобно на General Motors, трябва да се отърве от всичко ненужно и да прави останалото по най-добрия начин.
Последователят не печели. Големите пари вече са направени от други. Microsoft може да го направи като отстоява собствената си територия.
При подобна ситуация McDonald’s отдели Chipotle в момент, когато изглеждаше, че губи посоката си, припомня Шрейгър.
Макар че Windows 7 е страхотен, на фирмата и бяха необходими три опита (след XP и Vista) докато го постигне, отчасти поради липсата на фокус.
„Те са като Sears – светът минава покрай тях. Това се случва винаги, когато ръководството заспи на волана”, посочва професорът.
Той е убеден, че компанията ще постигне голям пазарен успех, ако продаде всичко освен своите златни мини - Office и Windows.
И Microsoft може да го направи, стига мениджмънтът да не изпадне в летаргия, заради наличието на огромен запас от парични средства в размер на 44 млрд. долара.