Десет от американските банки, които са получили спасителна помощ с пари на данъкоплатците, са изхарчили над 16 млн. долара за лобизъм през първите шест месеца на годината. Парите са похарчени за оказване на влияние върху участниците в дебатите за реформата на финансовия сектор в САЩ, съобщава АР.
Регулаторни данни показват, че десетте банки, които са получили най-голям дял от държавната помощ през 2008 и 2009 година са похарчили доста, за да повлияят на вижданията на членове на Конгреса, представители на Белия дом, финансовото министерство, Федералния резерв, както и на някои от федералните агенции, включени в изработването на нова регулаторна база.
„Не съм изненадан от това, че тези банки са похарчили толкова много пари, защото виждах всеки ден как това се случва“, посочва Ед Мирцвински, директор на US Public Interest Research Group. Според него по реформата на финансовия сектор са работели над 2000 лобисти.
Новата регулаторна рамка, подписана от президента Барак Обама през юли, е с обем 2300 страници и очертава нови правила за деривативна търговия, събирания на такси и регулация на транзакциите с дебитни и кредитни карти. Много от новите правила се определят от банките като твърде сурови и предизвикват недоволство.
Сумата от 16,32 млн. долара, заделена за лобиране през първото полугодие, е с 26% повече от парите, заделени за тази дейност за същия период на миналата година.
Най-активни са били лобистите на JPMorgan Chase, които са получили 3,03 млн. долара през първото полугодие. Похарчената от Citigroup сума е 2,78 млн. долара, а Goldman Sachs са похарчили 2,77 млн. долара. Топ пет се допълва от Bank of America и Wells Fargo, които са се разделили с по 2 млн. долара.
Нито една от финансовите институции не е пожелала да коментира за какво точно са били похарчени тези пари, завършва материалът на АР.