Руската инвазия в Украйна преобърна глобалния пазар на алуминий, превръщайки Китай в износител, тъй като най-голямата икономика в Азия се опитва да задоволи търсенето на метала в Европа, осигурявайки си значителен поток от допълнителни приходи, пише Nikkei Asia Review.
Китай е изнесъл 26 378 тона алуминий през февруари, показват митническите данни, което представлява увеличение от над 500% спрямо януари. Вносът в същото време спада с 53% спрямо предходния месец до 18 343 тона. Това е първият път от ноември 2019 г., когато износът надминава вноса.
Вносът на алуминий в Китай през периода януари-февруари е намалял със 77% на годишна база, докато износът расте значително спрямо незначителните нива през 2021 г. Това рязко контрастира с предходните две години, през които Китай внася огромни количества от метала.
През 2020 г. правителството на президента Си Дзинпин обяви национална цел за постигане на въглероден неутралитет до 2060 г. Тази голяма промяна в политиката към опазване на околната среда е обвързана с намаленото производство в индустриите, които са известни като големи замърсители. Производството на алуминий спада към тези индустрии.
За да компенсира по-ниското местно производство, вносът на алуминий в Китай се увеличи рязко.
Но всичко се промени отново през 2022 г. През последните месеци се оформи голяма ценова разлика между европейския и азиатския пазар поради ситуацията с доставките. С нахлуването на Русия в Украйна цените на природния газ и други енергийни източници скочиха рязко. Европейските производители на алуминий бяха принудени да намалят производството, тъй като цените на електроенергията се повишиха, създавайки недостиг.
Цените на алуминия скочиха на Лондонската борса за метали, като цената на фючърсите достигна рекордните 4000 долара за тон в началото на март. Напоследък пазарът се охлади, тъй като високите цени обезсърчават търсенето, но дори сега алуминият се търгува около 3300 долара, с 40% повече спрямо стойността му преди година.
Алуминият в Китай се търгува срещу 21 000 юана (3150 долара) на Шанхайската фючърсна борса, като влиянието на войната в Украйна тук не е толкова силно. Това създава ценова разлика между двата пазара. След като китайските цени се конвертират в долари и се извадят таксите, разликата достига около 300 долара на тон. Това контрастира с положението през есента на 2021 г., когато същата разлика беше в полза на Европа.
Допълнителните такси към цената на алуминия също нарастват рязко в Европа и САЩ. Ситуацията обаче е различна в Азия, където новите огнища на коронавируса значително ограничиха бизнес активността. Пекин се дистанцира от икономическите санкции срещу Русия, което му осигурява достъп до относително евтина енергия и по-ниски производствени разходи в сравнение със Запада.
Това създава възможност за допълнителни приходи. Търговец или банка може да купи по-евтин алуминий в Азия и да го продаде в Европа или в САЩ, извличайки печалба от разликата.
„Уменията на търговеца се проявяват, когато трябва да се осигури транспорт до Европа“, коментира ентусиазирано служител на японска търговска компания. Недостигът на контейнеровози, свързан с пандемията, продължава, но „насипните превозвачи са относително лесни за резервиране, като десетки хиляди тона алуминий бяха транспортирани с един замах през последния месец“, добавя той.
Рязкото увеличение на китайския износ отразява това движение. Увеличената търговия ще намали разликата в цените между пазарите, тъй като потокът от метала към Европа свива доставките в Азия. Азиатските клиенти, които купуват алуминий евтино, вероятно скоро ще се сблъскат с постепенно покачване на цените.