Дистанцирането на западните компании от Русия в отговор на нахлуването на руски военни сили в Украйна постави японските предприятия в ситуация, в която трябва да решат как да действат спрямо действията на Москва.
Първият международен сигнал за скъсване на връзките с Русия дойде от британско-холандската енергийна компания Shell Plc., която обяви, че изтегля своя бизнес от страната, включително и от „Северен поток 2“ и от проекта за втечнен природен газ (LNG) „Сахалин II“, пише японският вестник Asahi Shimbun.
Две японски компании, Mitsui & Co. и Mitsubishi Corp., също имат дялове в проекта Сахалин II“, който е основен източник на втечнен газ за Япония.
„Правителството ще реши въпроса по подходящ начин, като същевременно ще продължи да си сътрудничи с международната общност, включително с държавите от Г-7, от гледна точка на енергийната сигурност“, заяви генералният секретар на японското правителство Хирокадзу Мацуно по време на пресконференция на 1 март.
Мацуно отбеляза, че операциите в „Сахалин II“ не са били прекъсвани и добави, че това няма да има ефект върху износа на горива за Япония.
Служители на двете компании заявиха, че ще продължат дискусиите с правителството, след като анализират съдържанието на съобщението на Shell.
Американският енергиен гигант ExxonMobil обяви на 1 март, че се оттегля от проекта „Сахалин I“.
„Ние сме дълбоко натъжени от невинните жертви и подкрепяме силната международна реакция“, изтъкват от компанията.
Sakhalin Oil and Gas Development Co. (SODECO), която е създадена от японските търговски къщи Itochu Corp., Marubeni Corp. и свързани с правителството петролни компании, притежава 30-процентов дял в „Сахалин I“.
Други японски компании, опериращи в Русия, също обмислят дали да продължат дейността си там.
Автомобилният концерн Mitsubishi Motor Corp. разполага със завод в Западна Русия чрез съвместното си предприятие с европейския автомобилен производител Stellantis. Служители на Mitsubishi Motor заявиха на 1 март, че ръководството обмисля дали да преустанови дейността си поради проблеми с доставките на части от Япония и Тайланд до руското предприятие, което е произвело около 21 000 превозни средства през 2021 г.
Toyota Motor Corp. и Nissan Motor Co. също имат заводи в Русия, които в момента работят. Представители на концерните предупредиха, че е възможно да бъдат преразгледани производствените планове поради недостатъчната наличност на компоненти.
Honda Motor Co. обяви в сряда, че спира износа на автомобили и мотоциклети за Русия, присъединявайки се към все по-голям брой международни компании, които замразяват бизнеса си в страната. Въпреки че Honda няма фабрика в Русия, тя изнася около 1500 SUV автомобила годишно за страната от заводи в САЩ, съобщи NHK.
Компаниите, които продават свои продукти в Русия, също се сблъскват с проблеми поради наложените от Запада икономически санкции и изключването на руските банки от международната система SWIFT.
Регионът на бившия Съветски съюз представлява около 10 процента от годишните продажби на производителя на строителни машини Komatsu Ltd. Служители на компанията създадоха оперативна група за спешни случаи, за да обсъдят евентуална реакция спрямо ситуацията в Русия.
преди 2 години В Япония "мило ми" Инвесточе се продават повече памперси за възрастни, отколкото за деца. Вероятно и на тая територията на тази колония. Извод? Всичката пара в свирката!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Защо да се отказват от Сахалин, нали е бил техен, а те заедно с Южните курили разглеждат тези островчета като северните им територии и току-що пак обявиха че са били окупирани от Русия, дори се сърдят че им искат пари за тази газ, която всъщност си я смятат за тяхна и недоумяваха защо трябвало да я плащат ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар