“За един дълъг интерконтинентален полет не е никакъв проблем да се намери заобиколен маршрут. Проблемът тук е по-скоро за самия Афганистан, тъй като това лишава държавата от приходи”, посочи той.
Богоявленски потвърди, че много авиолинии са имали полети, които са минавали над Афганистан. По думите му и преди страната да попадне под контрола на талибаните, повечето авиолинии са избягвали да минават над тази територия, което означава, че отдавна вече имат алтернативни маршрути.
Експертът обясни, че голяма група от международните организации наблюдават въздушния транспорт, а от коя държава ще мине един полет зависи от междудържавните отношения.
“Това би могло да доведе до допълнителни разходи за гориво и да увеличи времето на пътуване. Друг непредвиден разход може да се появи от таксите, които държавите събират за възможността да се лети над тяхното въздушно пространство", поясни Александър Богоявленски. "Повече път би могъл да означава повече държави, през които трябва да се мине и повече пари, дадени за такси. Това обаче няма да се отрази на цената на полет.”
Журналистът отново акцентира на факта, че въздушното пространство над Афганистан реално никога не се е управлявало от самата държава. Причина за това е липсата на технически капацитет от радари, който да може да обхване цялата територия на страната.
“Ако дадена територия не е в обхвата на радари, то това означава, че самолетите не трябва да минават от там”, категоричен е Богоявленски.
Той коментира и действията на Пакистан, след като страната реши да възобнови полетите от летището в Кабул.
Анализаторът определи това като позитивна, но сравнително незначителна мярка, защото Пакистан е една от малкото държави, която би могла да си осигури някакъв трафик от това летище.
По думите му останалите международни авиокомпании най-вероятно ще предпочетат да изчакат.
Според Богоявленски няма проблем летището в Кабул да бъде оперативно сравнително бързо, като ситуацията ще зависи повече от политическите настроения и международното положение.
„Няма да има бързо възстановяване на вътрешните полети, най-малкото заради обедняването на населението“, смята той.
Богоявленски коментира, че има и други региони, които световните авиолинии избягват, а те ще продължат и в бъдеще да създават притеснения – става дума за Източна Украйна, Беларус (заради отклоняването на самолета на Ryanair преди няколко месеца), както и някои региони в Африка.
Кои страни ще избягват въздушното пространство на Афганистан? Какво развитие ще има беларуският конфликт?
Вижте повече във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости в предаването "В развитие" вижте тук.
преди 3 години Те може и да не го забележат но все ще се намери някой друг да го забележи и свали. И талибаните ще са виновни.Неслучайно никой не ще да лети там. Защо да рискува? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години новата журналистическа дъвка афганистан... и ако минете над афганистан кво ще стане ??? Ще ви свалят с камъни... че те даже няма да забележат самолета! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години По-скоро черна дупка. Каквото попадне изчезва безследно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар