Китайски компании излизат на американските борси с най-бързия темп в историята, пренебрегвайки напрежението между двете най-големи световни икономики.
Фирми от континентален Китай и Хонконг са набрали 6,6 млрд. долара чрез първични публични предлагания (IPO) в САЩ през тази година – рекордно начало и осемкратно увеличение спрямо същия период на 2020 г., показват данни, събрани от Bloomberg.
Най-голямото IPO в размер на 1,6 млрд. долара е на производителя на електронни цигари RLX Technology Inc., следвано от това за 947 млн. долара на софтуерната компания Tuya Inc.
Всичко това се случва на фона на продължаващото напрежение между САЩ и Китай, което няма изгледи за успокояване, и заплахата китайски фирми да бъдат делистнати от американските борси остава. Комисията по ценните книжа и борсите в САЩ заяви миналия месец, че ще започне да прилага закон, който принуждава счетоводни фирми да разрешават на американски регулатори да преглеждат одити на чуждестранни компании. Неспазване на закона може да доведе до напускане на борсата.
Рискът за фирмите от континентален Китай е голям, като се има предвид колко дълго отказваха да разрешат на американските регулатори достъп до одитите на листнатите си в чужбина компании с довода за защита на националната сигурност.
Но въпреки всички рискове потокът продължава да расте, като по всяка вероятност 2021 г. ще надмине миналата. Китайски компании са набрали почти 15 млрд. долара чрез щатски IPO-та през 2020 г. – втората по големина сума след 2014 г., когато Alibaba набра 25 млрд. долара.
Didi Chuxing подаде документи за многомилиардно IPO в САЩ, което може да оцени гиганта за превоз на до 100 млрд. долара. Друг транспортен стартъп - Full Truck Alliance, също работи върху американско листване тази година, което може да набере до 2 млрд. долара, коментират запознати
Вторичните публични предлагания на китайски компании също се приемат добре в САЩ тази година, носейки средна възвръщаемост от 11% от предложената цена през последващата сесия, показват данни, събрани от Bloomberg.
И макар финансови центрове като Хонконг да направиха някои промени в законодателството си, улеснявайки листванията, това не спря потока от компании към САЩ. Всъщност трафикът е двупосочен, като редица търгувани в САЩ китайски компании се листват отново и в Хонконг, за да разширят инвеститорската база и да се предпазят от риска от сваляне от американския пазар.
Вторичните листвания са набрали почти 17 млрд. долара миналата година, а само за тази сумата вече е от 8 млрд. долара, показват още данните на Bloomberg. Банкери посочват, че много компании отиват в САЩ, знаейки, че след това може да се листнат в Хонконг.
Така например Didi също така обмисля възможността за възможно второ листване и в Хонконг по-късно, съобщава запознат източник. Китайският производител Xpeng също обмисля продажба на акции в азиатския финансов център по-малко от година след като излезе на пазара в Ню Йорк.
Не за всички обаче има попътен вятър. Компанията зад TikTok – ByteDance, трябваше да замрази плановете си за IPO, тъй като трябва да се съобрази с изискванията за листване както в САЩ, така и в Китай.
„Наскоро имаше спекулации в медиите относно нашите планове за първично публично предлагане. Бихме искали да изясним, че не сме готови на този етап и все още нямаме планове за първично публично предлагане", заяви собственикът на TikTok ByteDance в изявление пред Ройтерс.
Американският капиталов пазар от дълго време привлича китайски компании по редица причини – по-голямата ликвидност, по-широката инвеститорска база и печата за качество, свързващ се с листване в САЩ.