IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Япония възражда идеята за разширяване на тунела между островите Хоншу и Хокайдо

Проектът на Japan Project-Industry Council е бил представен на японския министър на транспорта Кадзуйоши Акаба още през декември

12:54 | 04.01.21 г.
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Tomohiro Ohsumi/Bloomberg</em></p>

Снимка: Tomohiro Ohsumi/Bloomberg

Идеята за разширяване на тунела между японските острови Хоншу и Хокайдо отново е поставена на масата за преговори, след като години наред проектът се смяташе за неоправдано скъпо начинание.

31-километровият подводен тунел би струвал 720 млрд. йени (6,97 млрд. долара), като идеята е да бъде изграден като допълнение към съществуващия железопътен тунел Сейкан, според предложение, представено миналия месец до транспортния министър Кадзуйоши Акаба, съобщава Nikkei Asia Review.

Мащабното начинание би тествало инженерните способности на страната, която стои зад тунела Сейкан, един от най-дългите тунели в света, прокопан под морското дъно. Вероятно проектът ще се сблъска със същите бюджетни ограничения и недостиг на работна ръка, които затрудняват други големи японски инфраструктурни проекти през последните години.

Но привържениците на идеята смятат, че проектът има икономически смисъл като средство за намаляване на транспортните разходи и стимулиране на движението на хора и стоки. 

„Това е добре замислено предложение“, посочва Йошихару Иши, професор в училището за обществена политика към университета в Хокайдо.

Хокайдо е единственият от големите японски острови, който не е свързан с Хоншу посредством мост. Автомобилите и камионите не могат да се движат през тунела Сейкан, който е предназначен единствено за влаковете-стрели.

Идеята за втори тунел под пролива Цугару се появява в средата на последното десетилетие. Впоследствие възниква план за двуетажна конструкция, където най-горното ниво ще бъде предназначено за автономни превозни средства, а долното - за товарен транспорт. Превозните средства, които не са оборудвани за автономно шофиране, ще бъдат транспортирани чрез камиони с бордове.

Предложението от миналия месец, направено от Japan Project-Industry Council оценява икономическите ползи от втория тунел в размер на 87,8 млрд. йени годишно. Селскостопанските доставки от Хокайдо, един от най-големите земеделски региони в Япония, биха нараснали с 600 000 тона, генерирайки 34 млрд. йени икономическа стойност. Според предложението стимулираният от по-големия брой пътувания туризъм би донесъл допълнителни 53,8 млрд. йени.

Столицата на Хокайдо, Сапоро, се намира на около 1150 км от Токио - приблизително колкото разстоянието между Токио и югозападния японски град Фукуока. И все пак доставките с камиони струват с 34% повече по северния маршрут, или по 210 500 йени за 10 тона, според проучване на Икономическата федерация на Хокайдо.

Изграждането на проектния тунел ще отнеме около 15 години, от първоначалните проучвания до завършването му. Japan Project-Industry Council, чиито членове включват водещите изпълнители и производители на стомана в страната, изчислява, че строителните разходи могат да бъдат възстановени за 32 години, като се приеме 1,16% лихвен процент по заемите за проекта.

Втори тунел за товарни превози би премахнал една съществена пречка за железопътната линия Хокайдо-Шинкансен, свързваща Токио и северния остров. При сегашните условия влаковете стрели са принудени да забавят своя ход по време на преминаването през тунела, който делят с Японската товарна железница.

Тунелът Сейкан също се нуждае от подобрения заради 20-те тона вода, които изтичат всяка минута, твърдят представители на строителната индустрия. "Ако имаше наличен байпас, строителството можеше да се извърши с по-малко въздействие върху транспорта", посочва Сатору Курита, заместник-председател на Асоциацията на строителната индустрия в Хокайдо.

Цената на предложението за проект за тунела възлиза на 720 млрд. йени и не включва връзките към съществуващите магистрали и железопътни линии. Изграждането и на тези елементи увеличава общите разходи до над 1 трлн. йени.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:15 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Азия виж още

Коментари

Финанси виж още