Walmart Inc продава мажоритарния си дял в японската верига супермаркети Seiyu на инвестиционната компания KKR и компанията за електронна търговия Rakuten за над 1 млрд. долара, след като години наред се бореше за печалби на фона на засилената конкуренция, предава Ройтерс. Групата ще запази миноритарно участие в компанията.
Сделката, която оценява Seiyu на 172,5 млрд. йени (1,65 млрд. долара), идва след доста спекулации дали американският гигант планира да напусне Япония. Сумата е доста под 300-500 млрд. йени, за които се твърдеше в медийни публикации, че са били искани за японската компания преди няколко години.
KKR ще купи 65% от Seiyu, докато Rakuten, която вече има онлайн предприятие с веригата, ще придобие 20% дял. Walmart ще запази 15%, посочва се в съвместно изявление на трите компании.
Най-големият търговец на дребно в света навлезе на японския пазар през 2002 г., като закупи 6% дял в Seiyu и постепенно увеличаваше притежанието си до пълното поглъщане на компанията.
Американската група обаче не пожъна особен успех в страната, подобно на други чуждестранни участници, като Tesco и Carrefour SA, които бяха привлечени от високите разходи на японските потребители, но бяха разочаровани от силната конкуренция.
Някои анализатори твърдят, че Walmart, макар и да не е успял да спечели много пари в Япония, се е справил по-добре от други чуждестранни търговци на дребно. Смята се, че компанията си е спестила пари от фалит чрез намаляване на разходите и подобряване на продажбите на частни марки.
Walmart заяви, че очаква непарична загуба от около 2 млрд. долара след данъци през четвъртото си фискално тримесечие поради продажбата.
Сделката със Seiyu е последната продажба на недостатъчно ефективни активи от Walmart. Компанията вече излезе от Великобритания и Аржентина, след като не успя да се пребори с пъргавите местни конкуренти. В Азия гигантът се оттегли от Южна Корея през 2006 г. и измести фокуса си в Китай към разширяване на веригата складове, тъй като онлайн конкуренцията там също се ожесточи.
Walmart обаче се разраства в Индия с покупката на доставчика за електронна търговия Flipkart на стойност 16 млрд. долара.
Японските медии съобщиха преди две години, че Walmart се стреми да продаде Seiyu, която управлява около 330 супермаркета, за около 300-500 млрд. йени. Тогава източници казаха, че потенциалните купувачи се противопоставят на цената.