Китайските компании предпочитат пазарният им дебют да бъде в САЩ въпреки продължаващите търговски спорове между Пекин и Вашингтон.
Базирани в Китай компании са набрали 9,1 млрд. долара чрез първични публични предлагания (IPO) в САЩ тази година, показват данни, събрани от Bloomberg. С това 2020 г. е напът да запише най-голямата сума от 2014 г. насам.
А списъкът с IPO-та продължава да расте. Китайската компания за продажба на дребно Miniso Group Holding Ltd. започна своето първично публично предлагане, което може да набере до 562 млн. долара. По-рано тази седмица финтех компанията Lufax Holding Ltd. пък подаде документи за американско листване, от което може да събере 3 млрд. долара.
„САЩ остават атрактивен пазар за листване на китайски компании“, посочва Тъкър Хайфийлд от Bank of America Corp. Според него САЩ все още предлага на китайските фирми по-голяма гъвкавост, по-добра ликвидност и по-ефективен от гледна точка на времето процес по подаване на документи.
Завишеният интерес става факт на фона на ново напрежение между двете най-големи световни икономики. През май президентът Доналд Тръмп заяви, че се следят стриктно китайските компании, които не спазват американските счетоводни закони. През август САЩ заплашиха, че ще забранят листванията на китайски фирми в страната заради отказа на Пекин да позволи одитни проверки.
Мнозина обаче не се отказаха от заплахата. Имотната онлайн платформа KE Holdings Inc. набра през юли 2,4 млрд. долара и стана най-голямото китайско IPO в САЩ от началото на годината. Веднага след него се нарежда листването на производителя на електрически коли XPeng Inc. с набрани 1,7 млрд. долара две седмици по-късно.
Въпреки това за САЩ остава само една част от целия бизнес. На пазарите в Китай и Хонконг са набрани 86% от 94,7-те млрд. долара, които китайските компании са прибрали чрез първични публични предлагания тази година, показват данните на Bloomberg. Очакваното едновременно листване на Ant Group Co. в Хонконг и Шанхай може да набере до 35 млрд. долара.
Последната компания, която се присъедини към еуфорията, бе приложението за споделено пътуване Dida Inc. То подаде документи за листване в четвъртък и ако бъде одобрено, ще се осъществи в Хонконг.
Една от причините китайските компании да избират първични публични предлагания в САЩ, а не някъде по-близо до дома, е, че за разлика от местните пазари американските позволяват листване дори ако компанията не е печеливша.
В Хонконг само биотехнологичните компании и тези с търгувани различни видове акции са изключени от правилото. Miniso например отчете загуба от 37 млн. долара за първите шест месеца на 2020 г., показват данни на компанията. XPeng също бе на загуба, когато направи дебюта си в САЩ.
„На повечето от тези компании, които все още не са записали печалба, ще им е трудно да наберат финансиране в Хонконг“, посочва Стивън Лиън, изпълнителен директор на UOB Kay Hian. Също така според него една от причините да се избере САЩ е, че така набирането на средства ще е във долари, а не в юани, което би могло да подпомогне разрастването на бизнеса в чужбина и ще е обект на по-малко капиталов контрол.