Японският производител на стомана Tokyo Steel възобнови износа към Китай за първи път от 10 години насам, благодарение на нарастващото търсене на метала предвид множеството инфраструктурни проекти, които се разработват в най-силната азиатска икономика, съобщава Nikkei Asia Review.
Китайският внос на стоманени материали през юли се утроява до 2,61 млн. тона спрямо година по-рано, което повиши цената на суровината в целия свят. Китай налива пари в своята икономика, за да се справи с щетите, нанесени от разпространението на коронавируса. Това води до сериозен скок на инфраструктурните проекти в страната.
Китай отдавна е обвиняван в наводняване на пазара на стомана, причинявайки глобално свръхпредлагане. Сега страната се превръща в силен купувач на суровината.
Износът на Tokyo Steel за Китай в края на юли включва предимно материали от общо предназначение, които могат да бъдат използвани при строителството на пътища и къщи. Това е първият износ на стомана от Япония за Китай от май 2010 г., като са сключени договори за доставка за септември за около 100 000 тона.
Смята се, че и други японски производители на стомана, като Nippon Steel и JFE, са се възползвали от увеличението на търсенето в Китай.
Търсенето на стомана от страна на Пекин е предизвикано от масовите икономически стимули, въведени от правителството, което призова за мащабно развитие на инфраструктурата и жилищното строителство.
Китайската стоманодобивна промишленост отговори на това чрез увеличаване на доставките с 9% спрямо година по-рано до рекордните 93,36 милиона тона през юли. И все пак тя не успява да отговори на нарастващото търсене.
Увеличеният внос на Китай през юли се ускорява спрямо юни, когато вносът се удвои на годишна база. Вносът на стомана от Индия и Южна Корея бележи особено голям ръст. Обратно, китайският износ на стомана се свива с 25% до 4,18 милиона тона през юли.
Цената на стоманата се възстанови до 480 долара на тон към края на юли, след като се понижи под 400 долара през април и май.
Още не е ясно докога ще продължи дисбалансът между търсенето и предлагането. Според пазарни експерти Китай все още разполага с излишен капацитет. През 2016 г. Пекин се обърна към местните производители, като ги принуди да намалят производствения си капацитет с 10%, или с между 100-150 млн. тона, в рамките на 5 години. Стоманодобивните производители успяха да ограничат капацитета едва с 40 млн. тона до 2019 г.