Китай заяви във вторник, че е започнато антидъмпингово разследване на вноса на австралийско вино. Този ход вероятно ще увеличи напрежението между двете страни и ще свали една пета от цената на акциите на най-големия винопроизводител в Австралия, посочва Ройтерс.
Разследването на китайското Министерство на търговията ще разгледа вноса на вино от Австралия в разфасовки от два литра или по-малко през 2019 г., се казва в съобщение на министерството. То също така ще разгледа евентуалните щети за китайската винена индустрия в периода между 2015 г. и 2019 г.
Разследването е инициирано от Китайската асоциация за алкохолни напитки, която поиска от регулатора да се разгледа десет австралийски производителя на вино, включително компанията Treasury Wine Estates, която прави вината Penfolds и Accolade.
Акциите на Treasury, най-големият самостоятелен производител в света, поевтиняха с 20%, тъй като индустрията и инвеститорите се притесняват от перспективата за евентуален данък върху вноса на австралийското вино.
Компанията заяви, че ще си сътрудничи с всякакви искания за информация от китайски или австралийски власти и остава ангажирана с Китай като „приоритетен пазар“.
Управителят на фонда Macquarie Equities заяви, че преразглежда инвестиционния си рейтинг за Treasury Wine поради „повишени геополитически рискове“ и предупреди за възможността за допълнителни мита.
Процедурата е предприета на фона на нарастващото напрежение между двете страни, след като Канбера поиска международно разследване за произхода на новия коронавирус.
Китай е водещият пазар за австралийски износ на вино, а страната е и най-големият търговски партньор на Австралия, като миналата година двустранната им търговия е възлизала на стойност от 235 милиарда долара (170 милиарда долара).
Китай наскоро наложи дъмпингови мита за австралийския ечемик, спря част от вноса на говеждо месо и предупреди китайските студенти и туристи, че не е безопасно да пътуват до Австралия поради обвинения в расизъм.
„Това е много разочароващо и смущаващо развитие", заяви министърът на търговията в Австралия Саймън Бирмингам.
„Австралийското вино не се продава на по-ниски от пазарните цени, а износът не е субсидиран“, каза Бирмингам.
Съмнения за цените
Китайската асоциация на алкохолните напитки заяви, че австралийските производители на вино са намалили цените си и отнемат пазарен дял от местните компании, които стават свидетели на бързо влошаване на производствените и експлоатационни условия.
Китайският внос на австралийско вино е нараснал над два пъти до 12,08 милиона литра между 2015 г. и 2019 г., съобщиха от асоциацията. Цената на вноса се е понижила с 13% до 6723 долара за килолитър, добави тя, позовавайки се на китайски митнически данни.
За същия период пазарният дял на домашното вино е спаднал от 74,4% на 49,6%, посочва още асоциацията.
Данните от австралийската индустрия показват, че страната продава повече вино за Китай, отколкото Франция, изнасяйки продукция в размер на 1,1 милиарда долара (795 милиона долара) през 2019 и 2020 г. и заемайки 37% пазарен дял от вноса на Китай, изразен в долари.
„Данните за износа не подкрепят никакви факти, че извършваме дъмпинг при виното“, казва Дейвид Харис, управляващ директор на South Australian Wine Group, която бе посочена в разследването.
„Нашето вино е по-скъпо от практически всяка страна износител на вино в света“, добави той.
Тони Батаглен, главен изпълнителен директор на индустриалния орган на Australian Grape & Wine Inc, заяви, че ходът на Китай е неочакван и може да доведе до налагането на мита за всички около 1200 австралийски винопроизводители, които изнасят продукция за Поднебесната империя.