IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Наистина ли данните са новият петрол?

Може би най-накрая те последваха черното злато като причина за конфликти

10:43 | 13.08.20 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg</em></p>

Снимка: Bloomberg

Откакто за първи път бе изложено през 2006 г., твърдението, че „данните са новият петрол“ постепенно си проправи път с чара си в масовото говорене, като стегнато и понятно обяснение на нещо объркано и неразбираемо, пише Лио Люис за Financial Times.   

Еквивалентността в твърдението, колкото и да е преувеличена, е примамлива. Идеята, че съвременният свят придава изумителна търговска стойност на данните, изглежда подкрепена от ежедневния опит: побиващи тръпки с насочеността си реклами в социалните мрежи, производители на обувки, проследяващи сутрешния ви крос, алгоритми на работното място, които учат занаята чрез генерирани от хора масиви от данни, изслушвания в Конгреса на САЩ относно антитръстовите правила за технологичните гиганти с космически оценки.

Геополитическата точност на аналогията също се потвърждава от заплахи или реални забрани на TikTok и Huawei. Лесно е да се издигнат данните като насъщната кръвоносна система на съвременните икономики. Както и при петрола, можем да видим, че защитата им става въпрос на национален приоритет, дългосрочни стратегии и, вероятно, конфликти.

Належащите сега въпроси за бизнеса - във всички индустрии и по целия свят - са как буквално да приемем аналогията, дали се нуждаем от по-старателна защита на данните и дали китайските компании, особено тези, подкрепяни от държавата, са ударили право в целта, като са заложили на това преди много години.

Въпросът, твърдят хора, тясно замесени в установяването на китайски кражби на данни от западните компании, достигна критичен, но неправилно разбран, повратен момент през юли. Тогава САЩ наредиха на Китай да затвори консулството си в Хюстън. Мнозина предположиха, че този ход свидетелства за непреодолим идеологически разрив и началото на нова студена война. По-малко очевидно, той също сочи, че данните, предимно тези, генерирани и събирани в огромни количества от частни компании, може би най-накрая последваха петрола като причина за конфликти.

Обяснението за закриването на консулството от Държавния департамент на САЩ беше, че то е било предприето за защита на американската интелектуална собственост и личната информация на американците. Това оправдание съвпада със съществуващите твърдения, че китайски хакери крадат американска интелектуална собственост - от фармацевтични продукти, технологии и военен хардуер до цели индустриални процеси - която може да достигне стотици милиарди долари годишно.

Но хората, чиято работа допринесе значително за решението относно Хюстън, ми казват, че спецификата на случващото се там подкрепя онези анализатори, които твърдят, че затварянето на консулството не е било просто политически, но и практически отговор на кражба с комерсиална цел.

Последна актуализация: 06:24 | 14.09.22 г.
Най-четени новини
Още от Азия виж още

Коментари

6
rate up comment 4 rate down comment 2
pioner
преди 4 години
Добре и да четът имат ли избор.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 3 rate down comment 2
bgMan
преди 4 години
Точно това, че данните са следващият "нефт" ви го каза бачо ви Бил Гейтс още някъде около далечната 1976-та година.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 5 rate down comment 2
mrynmryn
преди 4 години
Нашата фирма се занимава с подобни неща и трябваше да плащаме на др компании, за да можем да ползваме техни данни. Та пари от данни, определено се правят.Много от хората, не четат, с какво се съгласяват, когато си правят регистрации/попълват документи някъде, било то сайтове, частни клиники, банки, автосервизи и тн.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 2
дядя Вова
преди 4 години
++111
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 2
qnidopi
преди 4 години
Във връзка със социалните мрежи, като Twitter, Facebook, Instagram, Tik Tok и т.н. имаше една такава сентенция: Ако един продукт е безплатен, то ти си продуктът.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 2
mrynmryn
преди 4 години
Лицево разпознаване, селектирани реклами, автономни коли, разните алекси и от сорта, нито едно от тях, не е възможно без събиране на данни, а за да читаво, ти трябват колкото може повече данни. Какъв по-подходящ сайт от социална мрежа, за да събереш снимките на милиони (млрд) хора, за да можеш да създадеш софтуер, който да разпознава максимално добре лицата на хората?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още