Мащабната инфраструктурна инициатива на китайския президент Си Дзинпин „Един пояс, един път“ отдавна се разглежда като начин да се проектира влиянието на азиатската икономика по целия свят. Сега коронавирусът показва как търговията и инфраструктурната програма могат да помогнат за износа на проблемите на страната.
Смъртоносната епидемия предизвиква забавяне и прекъсвания в строителните и инвестиционните планове на Китай отвъд граница, рискувайки години на планиране и стотици милиарди долари икономическа дипломация. Карантинните мерки не позволяват на китайските работници да се трудят на чужди строителни обекти, а местните фирми, които имат задгранични проекти, са изправени пред остър недостиг на работна ръка.
Проектите, които са засегнати след появата на вируса през декември, включват железопътна линия в Индонезия за 5,5 млрд. долара. Има и отделна железопътна инициатива в съседна Малайзия, строителни проекти в Шри Ланка и корпоративни планове за разширяване в Пакистан.
Прекъсването в промишлената дейност разкри още един проблем от нарастващата зависимост на региона от подкрепата на Китай за големи инфраструктурни проекти. Докато темпът на поява на нови случаи на заразени с вируса се забавя в Китай, страните, в които азиатската страна е съсредоточила своите инфраструктурни инвестиции, остават предпазливи в опит да избегнат нови огнища, като смъртоносните скокове на болестта на места като Иран, Италия и Южна Корея служат като предупреждение за това колко бързо едно малко огнище може да излезе извън контрол.
„Въпреки че има рискове от забавяне и анулиране на проекти, съществуват и рискове от ранното възобновяване“, казва Бони Глейзър, която е консултирала правителството на САЩ и отговаря за Китай в Центъра за стратегически и международни изследвания във Вашингтон.
китай
Си Дзинпин „изглежда решен да демонстрира, че животът се връща към нормалното си състояние и иска отново икономиката да се развихри“, посочва Глейзър.
Дори преди избухването на епимедията китайският държавен глава се стремеше да възстанови и разшири своите амбиции относно инициативата „Един пояс, един път“ на фона на икономическо забавяне у дома и реакцията от страна на някои партньорски държави, загрижени за разходите. САЩ водят глобална кампания срещу програмата, като се аргументират, че Китай разчита на заеми, които заключват по-бедните страни в „капани на дълга“, като същевременно напредват със собствените си стратегически цели.
Според китайски служител в Пекин въздействието на болестта върху ключовите проекти остава ограничено и значителните смущения вероятно ще останат проблем само в краткосрочен план. Тази оптимистична оценка беше повторена в четвъртък от заместник-министъра на външните работи на Китай Ма Джаосю на брифинг относно международната подкрепа за действия срещу разпространението на коронавируса.
„Въздействието на огнището върху изграждането на „Един пояс, един път“ е само временно“, заяви Ма пред журналисти в Пекин. „Ние сме готови да работим с всички страни, за да продължим да насърчаваме висококачественото строителство на инициативата. Имаме пълна увереност в това“, допълни той.
Същият ден обаче индонезийският координиращ министър по въпросите на морското дело и инвестициите Лухут Панджайтан призна, че струващата милиарди долари железопътна линия Джакарта-Бандунг - водещ проект от „Един пояс, един път“ - вероятно ще се сблъска със закъснения. Повече от 300 работници остават блокирани в Китай.
В съседна Малайзия едва десетина от около 200 китайски работници продължават да работят по железопътната връзка East Coast Rail от град Ухан, градът от който тръгна коронавирусът.
китай
В Пакистан, който е домакин на множество проекти от „Един пояс, един път“, обхващащи енергетиката и строителството, две компании - Engro Polymer & Chemicals Ltd. и Pakistan Oxygen Ltd, посочват, че техните проекти се сблъскват със забавяния заради китайските контрактори, които все още не са възстановили дейността си.
В Шри Ланка също се забелязват подобни сътресения, където китайските инвеститори изграждат масивния проект Порт Сити Коломбо - разширяване на столицата чрез рекултивация на земята.
Наскоро Търговската камара на Цейлон съобщи, че около половината от 100 анкетирани фирми са заявили, че бизнесът е засегнат от епидемията от коронавирус. Правителствените проекти за строителство на пътища и жилища с участието на китайски изпълнители се забавят, заяви Нисанка Виджератне, генерален секретар на Камарата на строителната индустрия в Шри Ланка.
Китайските работници, които се връщат в Порт Сити Коломбо, са се поставили сами под карантина и досега няма големи забавяния на най-голямата строителна площадка в страната, информира Тулчи Алувихаре, ръководител на стратегията и развитието на бизнеса относно проекта, изграждан от China Communications Construction Co.
Вирусът може да доведе до промяна във фокуса на китайските фирми в бъдеще, според Арв Средхар, изпълнителен директор на инвестиционния посредник Atlantic Partners Asia.
„Китай е подложен на невероятен стрес в настоящата ситуация и има други приоритети за парите си, като например постигане на приемливо споразумение със САЩ за търговската война и борбата както със здравните, така и с финансовите аспекти на коронавируса“, посочва той.
Това оказва и политически натиск върху партньорите в „Един пояс, един път“. Развиващите се страни като Камбоджа, Лаос, Мианмар и Пакистан може да се страхуват от прилагане на по-агресивни мерки за справяне с вируса поради страх от отчуждаване на Китай, смятат от Fitch Solutions.
Но китайските инвестиции в чужбина са започнали да намаляват, още преди вирусът да спре индустрията на страната.
American Enterprise Institute и Heritage Foundation, които проследяват 3 600 основни китайски трансакции в чужбина от 2005 г. насам, са установили, че изходящите инвестиции миналата година са били едва 68,4 млрд. долара. Това е спад от 41% спрямо 2018 г. и най-ниското ниво на китайски инвестиции за последното десетилетие. Цифрата е далеч по-малка от официалната сума на китайското министерство на търговията от 124,3 млрд. долара общи инвестиции в чужбина през миналата година.