Може ли германският дисканунтер Aldi да успее в Китай с това, в което все повече чужди вериги супермаркети се провалят? Aldi Süd току-що отвори първите си два обекта в Шанхай през юни, а следващият конкурент се оттегля от китайския пазар - Carrefour.
Миналата седмица най-големият европейски търговец на дребно обяви продажбата на 80% от китайския си бизнес на Suning.com за приблизително 620 млн. евро. Китайската група, която досега основно управлява магазини за електроника, си осигури опцията да поеме останалите 20% от френската верига, която работи в Китай от 1995 г. насам.
За Carrefour и неговите около 200 супермаркета в Народната република бизнесът пое надолу. Продажбите спаднаха с почти 6% през 2018 г. до 4,1 млрд. евро. Острата конкуренция с местните доставчици и бързият растеж на конкуренцията от страна на онлайн бизнеса в Китай се разглеждат като основни причини за решението на французите, пише в свой анализ германският икономически всекидневник Handelsblatt.
Британската верига супермаркети Tesco вече се сбогува с Китай преди шест години. Американската компания Home Depot отдавна погреба амбициите си за азиатската страна. През 2018 г. испанският търговец Dia продаде своите 450 магазина на Suning Group след 15 години в Китай.
Китай ще замени след четири години САЩ като най-големия пазар за храни в света, показват данни на IDG. Чуждестранните вериги, обаче, имат проблеми с приспособяването си към променящите се навици на пазаруване на китайците. Големите супермаркети, каквито има Carrefour, са все по-малко популярни.
Китайската средна класа няма желание да търси стоки на безкрайните редици от рафтове и след това да чака на дългите опашки на касите. Защо, ако може да си доставя плодове, месо и зеленчуци също толкова добре до входната врата?
Според проучване на фирмата за пазарни проучвания Nielsen 18% от така наречените бързооборотни стоки, като опаковани храни, напитки, тоалетни принадлежности, лекарства, продавани без рецепта, и други консумативи, са били купувани онлайн в Китай. В Германия този дял е само 1,7%.
За да успеят да се конкурират, чуждестранните вериги като Walmart са обединили усилията си с една от платформите за електронна търговия в Китай. Китайските онлайн търговци на дребно Alibaba и JD.com или услуги за доставка като Meituan и Ele.me доставят бързо покупките от супермаркети или ресторанти на все повече клиенти.
Германският дискаунтър Aldi признава това и възнамерява да се справи по-добре от Carrefour. Преди две години Aldi Süd за пръв път тества чисто онлайн присъствие на платформата за търговия на Alibaba, собственост на Tmall.
И в първите физически магазини Aldi тества онлайн тенденцията. Клиентите могат да поръчат стоки с мини-програма на широкоразпространеното в Китай приложение WeChat и да получат доставката си веднага в радиус от три километра.
Според непотвърдена информация в средносрочен план германците искат да открият десет клона в Китай, а в дългосрочен план - дори 50 до 100.
В магазина, разбира се, клиентът може да използва мобилно WeChat или Ali-Pay, които са много популярни в Китай, за да плаща чрез мобилен телефон или дори да сканира стоки без да се налага да прекарва много време на касата. Aldi, която оперира в единадесет страни с 6 240 клона, предлага специална оферта за Китай: без евтини стоки, само избрани продукти с по-висока стойност.
Качеството трябва да бъде гарантирано, тъй като китайският клиент вече преживя няколко сериозни хранителни скандала. В първите магазини на Aldi в Шанхай могат да се намерят висококачествени вносни стоки, като говеждо и мляко от Австралия, вино от Бордо, биопродукти или модерна крафт бира от близкия Ханжу.