IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Китайските проблеми на Apple са проблеми и за индустрията на лукса

Растящата средна и висша класа на Китай станаха най-важната група клиенти за бранша

19:34 | 04.01.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Търговски представител отваря багажника на луксозна спортна кола от марката Aston Martin в автокъща в Пекин, Китай, 12 декември 2018 г. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Търговски представител отваря багажника на луксозна спортна кола от марката Aston Martin в автокъща в Пекин, Китай, 12 декември 2018 г. Снимка: Ройтерс

Главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук шокира акционерите на Apple с редактираната прогноза за продажбите през коледното тримесечие, а  книжата на компанията загубиха 75 млрд. долара от стойността си за часове. Но макар че част от проблемите на производителя на iPhone са си създадени в Купертино, с особена нервност бяха посрещнати изявленията на Кук за Китай.

Той наистина е очаквал „някои предизвикателства на развиващите се пазари, но е подценил силата на икономическия спад, особено в Китай", заяви главният изпълнителен директор на Apple. Това изречение предизвика шокове в индустрия, която има малко общо със смартфоните и високите технологии.

Откакто Кук отправи предупреждението си за Китай, цените на акциите на световните луксозни марки бяха подложени на натиск. Компанията майка на производителя на дамски чанти Louis Vuitton изтри над четири процента от цената на акциите си, много по-силен спад от този на пазара като цяло. Листнатата на фондовата борса в Хонконг Prada междувременно изтри 3,6% от капитализацията. Швейцарският производител на часовници Swatch също беше засегнат (минус 3%).

В основата на всичко е нарастващата несигурност за това до каква степен може да се свие растежът в Китай - и дали настроението за сделки на китайските клиенти ще пострада в дългосрочен план. Западните производители на луксозни стоки ще бъдат особено засегнати от това: растящата средна и висша класа на Китай станаха най-важната група клиенти за индустрията. Според проучване, проведено от консултантската компания Bain, около една трета от световния пазар се генерира от луксозни стоки за Китай. А до 2025 г. китайските Милениуми (родените между 80-те и 90-те години на миналия век, б. ред.) и Генерация Z (родените между 1995 и 2009 г.), ще правят около 46 на сто от поръчките на пазара.

Въпреки че темпът на растеж на китайската икономика вече се забави, продажбите на луксозни стоки остават високи през първата половина на 2018 г. според материал на американската телевизия CNN. Повечето корпорации от сектора все още не са публикували нови данни. Но има признаци за възможен край на бума на лукса. Така например швейцарската часовникарска индустрия съобщи за спад на продажбите в Китай през ноември и ревизира бизнес прогнозите си надолу.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:17 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Азия виж още

Коментари

Финанси виж още