IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Най-дългият морски мост в света вече е в Китай

Съоръжението струва 15,3 млрд. долара и за неговото изграждане са били необходими 420 хил. тона стомана - колкото за издигането на 60 Айфелови кули

10:35 | 23.10.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Мостът Хонконг-Джъхай-Макао.<em> Снимка: Ройтерс</em></p>

Мостът Хонконг-Джъхай-Макао. Снимка: Ройтерс

Китайският държавен глава Си Дзинпин откри във вторник най-дългия морски мост в света, за чието изграждане бяха инвестирани 120 млрд. хонконгски долара (15,3 млрд. долара), съобщава CNBC.

Мостът Хонконг-Джъхай-Макао се смята за най-дългия морски мост в света с обща дължина близо 55 км, като мнозина виждат в него възможност за Пекин да потвърди своя ангажимент за икономическа либерализация в региона на Югоизточна Азия. 

Съоръжението ще свърже финансовия хъб на Хонконг с относително по-слабо развитите западни части на провинция Гуандун и с бившата португалска колония и хазартен център Макао.

Мостът е конструиран да функционира повече от век с капацитет да издържа на силни бури и земетресения. За построяването му са били необходими 420 хил. тона стомана, колкото за издигането на 60 Айфелови кули.

Подводният тунел с дължина 6,7 км свързва два изкуствени острова, чиято цел е да придадат допълнителна стабилност на конструкцията.

Строежът започва през 2009 г., като е предвиден мостът да бъде готов през 2016 г., но поради проблеми с безопасността и бюджета завършването му е отложено с още две години.

Властите в Хонконг защитиха огромната сума, която беше похарчена за създаването на моста, заявявайки, че това ще затвърди позицията на Хонконг като регионален административен и логистичен център.

Посещението на Си Дзинпин в града беше забулено в тайна, като китайските държавни медии не споменаваха нищо за неговия маршрут, преди да се появи на самия мост.

Някои наблюдатели смятат, че обиколката на китайския лидер на юг е изключително символично събитие, маркирано от 40-годишнината от началото на мащабните реформи в Китай, когато страната започва трансформация от централно планирана към пазарна икономика с „китайски характеристики“.

Заместник министър-председателят на Китай Хан Джън заяви, че мостът ще помогне да се осъществи стратегическия план на Китай за развитие на най-голямата урбанизирана зона в света „Делтата на Перлената река“, която вече надмина Токио и Сан Франциско.

Мостът стимулира взаимодействието и търговията между Гуандун, Хонконг и Макао, улеснява развитието на района и засилва всеобхватната конкурентост на Делтата на Перлената река“, заяви Хан Джън.

Някои критици обаче гледат на моста като на опит на континентален Китай да упражнява по-голям натиск върху икономическите процеси в Хонконг, който се върна към китайското управление през 1997 г. благодарение на обещанията от страна на Пекин да запази до голяма степен неговата автономност.

Изграждането на моста е било предложено още в края на 80-те години на миналия век, но поради опасенията на британското управление, че Хонконг ще се приближи значително към комунистическите маниери на Китай строежът пропада за неопределен период.

Откриването на моста се случва в предизвикателно време за Китай, който е подложен на търговски натиск от страна на САЩ, а държавният дълг на страната продължава да нараства.

Си Дзинпин, който се подготвя за втория си петгодишен мандат, също е критикуван за управленския си подход към икономиката и за фокуса си върху стабилността, вместо да залага на по-усилена и мащабна либерализация на пазара.

В неделя той заяви, че управляващата комунистическа партия винаги ще подкрепя развитието на частните компании.

Някои медии в Хонконг определиха посещението на китайския президент, което е второ за този район от встъпването му в длъжност през 2012 г., като „южно турне“, което напомня на едно забележително посещение през 1992 г. от бившия китайски лидер Дън Сяопин.

Пътуването на Сяопин показа, че Китай е готов да се реформира, за да се интегрира в глобалната пазарна система след международните критики, които страната понесе след масовите убийства на протестиращи през 1989 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:33 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Азия виж още

Коментари

Финанси виж още