Налагането на американски мита върху вноса на автомобили отново е на дневен ред и Япония може да се превърне в новата цел на президента Доналд Тръмп, съобщава CNBC.
В неотдавнашен разговор с Wall Street Journal Тръмп изтъкна добрите отношения между САЩ и японското правителство, но добави: „Разбира се, това ще приключи скоро, след като им кажа колко трябва да ни платят“.
„Президентът обича да започва търговски битки“, заяви Дерек Сизърс, икономист за Азия към American Enterprise Institute, добавяйки, че ако бъде подписана нова сделка по Северноамериканското споразумение за свободна търговия (NAFTA) с Канада и Мексико, тези страни ще бъдат освободени от фокуса на продължаващото американско разследване относно вноса и производството на автомобили.
Предвид факта, че Европейският съюз вече спечели освобождаване от налагането на мита върху износа на автомобили към САЩ, вероятно следващата цел на администрацията на американския президент ще бъде именно Япония – ключов съюзник на Вашингтон в Азия.
„Съществува разследване на вноса на автомобили в САЩ, което се базира на защитата на националната сигурност. Ако изведем Канада, Мексико и ЕС от него, очевидната нова цел ще бъде Япония“, смята Сизърс.
Администрацията на Тръмп стартира разследване за националната сигурност, насочено към вноса на автомобили и камиони през май съгласно чл. 232 от Закона за разширяване на търговията. САЩ заплашват да наложат мита от до 25% върху вносните автомобили и автомобилни части в допълнение към митата върху стоманата и алуминия, които бяха обявени по-рано през годината.
Вашингтон все още обсъжда възможността за налагане на тези мерки, за да защити американските автомобилни производители и да намали търговския дефицит.
Търговският дисбаланс в Япония е третият по-големина сред всички търговски партньори на САЩ след този с Китай и Мексико. Търговският дефицит, изчисляван на 54 млрд. долара, при автомобилите и автомобилните части съставлява една четвърт от тази сума.
„Търговският дефицит може да бъде причинен от различни нечестни практики, но в случая с Япония администрацията на Тръмп не е посочила онези елементи от действията на азиатската страна, които смята за правилни, така че смятам, че тук няма място за претенции от страна на американския президент“, смята Сизърс.
Заплахата от налагане на американски мита може да се разглежда и като инструмент за налагане на натиск върху Япония, за да бъде склонена да подпише двустранно търговско споразумение с Вашингтон.
Токио се противопостави на подобна сделка и обяви своите преференции към по-разнообразно многостранно споразумение.
„Въпросът е дали Тръмп заплашва вноса на автомобили с цел да сключи сделка или да предизвика нов търговски конфликт“, пита Сизърс, като добавя: „Смятам, че в случая с Япония, САЩ ще очаква предложение от Токио“.
По-високите мита могат да бъдат особено болезнени за азиатските автомобилни производители като Toyota, Nissan и Honda, за които САЩ са един от основните пазари. Митата биха наранили сериозно и японската икономика: износът на автомобили е ключов елемент от общия износ на страната.
Анализатори от частната разузнавателна и аналитична компания Stratfor заявиха, че Япония може да бъде изолирана до известна степен от американските търговски мерки поради големия брой японски производствени центрове в САЩ.
Вашингтон и Токио ще продължат да водят разговори преди очакваната среща между Доналд Тръмп и японския министър-председател Шиндзо Абе в края на септември.