Японският автомобилен концерн Toyota Motor Corp. удвоява инвестициите си в производството на автомобили с водородни горивни клетки (hydrogen fuel cell vehicle – FCV), като прекратява работата си върху по-евтините масови леки коли и джипове, налагайки новата технология при бусовете и камионите за постигане на икономии от мащаба, информира Ройтерс.
Toyota ускорява подобренията за следващото поколение FCV - Mirai, което се очаква да бъде готово през първата половина на 2020 г. От компанията се надяват, че това ще промени мнението на конкурентните автомобилни производители и индустриални експерти, които не виждат перспектива в развитието на тази технология, заклеймявайки я като нерентабилна.
Производителят на Prius, първият масов хибриден автомобил в света, заяви, че може да популяризира частично новите автомобили с водородни клетки, като ги направи по-евтини.
„Ще преминем от ограничено към масово производство, като намалим размера на скъпите материали като платината, използвани в компонентите на клетките, и ще направим системата по-компактна и мощна“, каза Йошикацу Танака, старши инженер на Mirai в интервю пред Ройтерс.
Планирано е постепенно въвеждане на други модели на FCV, включително и за модели джипове и камиони около началото на 2025 г., съобщи източник, запознат с плановете на компанията.
Toyota отказа да коментира конкретни планове за бъдещи продукти. Тя разработва прототипи FCV при малки товарни коли и камиони, базирани на модели, които вече са пуснати на пазара, споделя още Ройтерс.
„Ще използваме колкото се може повече части от съществуващите леки коли и други модели, доколкото е възможно, за горивни клетки за камионите“, заяви Икуо Ота, мениджър по ново бизнес планиране към проекта за горивни клетки на Toyota, като добави: “В противен случай няма да видим ползите от масовото производство“.
Компанията залага и на подобряване на представянето. Toyota иска да повиши възможността за пробег на клетките Mirai с едно зареждане до 700-750 километра от сегашните 500 километра, като целта е през 2025 г. тя да достигне 1000 километра.
Водена от убеждението, че водородът ще се превърне в ключов източник на чиста енергия през следващите 100 години, Toyota разработва водородни горивни клетки от началото на 90-те години на миналия век.
Водородът е най-изобилният елемент във Вселената и притежава повече енергия, отколкото батерия с еквивалентна маса.
Mirai се превръща в първата в света FCV технология, когато започва да се разработва през 2014 г. Но високата ѝ цена, 60 хил. долара преди правителствените стимули, както и липсата на изградена инфраструктура за зареждане, ограничават нейното приложение в момента – досега са продадени около 6 хил. автомобила в световен мащаб.