Саудитска Арабия предприе извънредни мерки за временното прекратяване на доставките на петрол през пролива Баб ел-Мандеб - ключова транспортна линия в южния край на Червено море, след като два нейни танкера бяха атакувани от военни части на сепаратисткото движение „Хути“, една от враждуващите фракции в Йемен, съобщава Bloomberg.
Двата кораба, всеки от които е превозвал по 2 млн. барела петрол, принадлежат на Saudi National Shipping Co., заяви в интернет пространството министърът на енергетиката Халид ал-Фалих.
Един от двата танкера е бил ударен, претърпявайки леки щети. Не се съобщава за ранени членове на екипажа и петролни разливи.
Протокът Баб ел-Мандеб, край бреговете на Йемен, Джибути и Еритрея, свързва Червено с Арабско море и е един от най-важните морски коридори при доставките на суров петрол и петролни продукти. И все пак Баб ел-Мандеб няма такова международно значение, каквото има Ормузкияt проток, южно от Иран.
"В интерес за сигурността на танкерите и техните екипажи, както и за да се избегне риска от петролен разлив, Саудитска Арабия временно прекратява всички петролни доставки през Баб ел-Мандеб“, каза ал-Фалих.
Саудитска Арабия все още може да използва големия тръбопровод „Изток-запад“, за да доставя суров петрол от своите нефтени полета в Персийския залив към град Янбу, намиращ се на крайбрежието на Червено море, заобикаляйки протока и запазвайки по този начин доставките за европейския пазар.
Нефтопроводът има капацитет да транспортира до 5 млн. барела на ден.
След обявеното от Саудитска Арабия прекратяване на доставките цената на суровия петрол Брент се покачи с 1,1 на сто в Лондон, преди ръстът да се увеличи с 0,6% до 74,36 долара за барел. Сортът West Texas Intermediate отчете малка промяна в Ню Йорк до 69,39 долара за барел.
Пълното затваряне на протока Баб ел-Мандеб, който в най-тясната си част е широк 29 км, ще принуди танкерите, плаващи от Саудитска Арабия, Кувейт и Обединените арабски емирства (ОАЕ) да заобикалят покрай южното африканско крайбрежие, което ще добави допълнителни транспортни разходи, сочат данни на американската Администрация за енергийна информация (АЕИ).
Морският път позволява износа към европейския пазар чрез Суецкия канал и петролопровода „Сумед“, които свързват Червено със Средиземно море през Египет.
Оценката на АЕИ показва, че през 2016 г. - последната година, която предоставя надеждна информация – 4,8 млн. барела суров петрол и петролни продукти минават всеки ден през протока Баб ел-Мандеб, като близо 2,8 млн. отиват към Европа, а други 2 млн. плават от Европа към Близкия изток и Азия. Протокът е важен коридор за достигането на европейските рафинирани петролни продукти до глобалния пазар.
За сравнение, Ормузкият пролив отчита значително по-голям транзит на петрол – 18,5 млн. барела на ден през 2016 г.
Иранската революционна гвардия заплаши да спре доставките през Ормузкия пролив в отговор на санкциите, наложени от САЩ.
Саудитска Арабия се бори с бунтовниците хути в Йемен, подкрепени от Иран, повече от три години.
"Обвиненията със сигурност ще бъдат насочени към Иран, дългогодишен поддръжник на „Хути“, въпреки че Саудитска Арабия и други страни преувеличават степента, в която Иран влияе на йеменската групировка“, твърди Ричард Малисън, геополитически анализатор в лондонската консултантска компания Energy Aspects Ltd.