Американският президент Доналд Тръмп заяви, че може да забави влизането в сила на подновеното по-рано тази седмица търговско споразумение с Южна Корея до решаване на конфликта с КНДР.
„Може да го задържа, докато не бъде сключена сделка със Северна Корея“, каза държавният глава по време на реч в Охайо, цитиран от Bloomberg. Той заяви, че е готов да го направи, тъй като това е „силна карта“ и иска да е сигурен, че е постигнат „много добър напредък“ с Пхенян.
Новото споразумение между Вашингтон и Сеул беше постигнато на фона на подготвяна среща между Доналд Тръмп и севернокорейския лидер Ким Чен Ун по-късно през пролетта, за която американският президент ще се нуждае от подкрепата на южнокорейското правителство.
Изказването на Тръмп изненада някои държавни представители в Белия дом, като към момента все още няма реакция от администрацията на Белия дом или от офиса на американския търговски представител.
„Опитваме се да разберем истинското намерение зад коментарите на президента Тръмп“, заяви южнокорейският министър на търговията и енергетиката Пак Ун Гю. „Смятаме, че предоговарянето на споразумението за свободна търговия е приключено без проблеми“, допълни той.
В рамките на новата сделка се удвоява до 50 000 броят на автомобили, които всеки производител в САЩ може да продаде в Южна Корея, без да се налага да се спазват местните стандарти за сигурност. Властите в Сеул обаче заявиха, че отстъпката е без голямо значение, тъй като никоя американска компания не продава повече от 10 000 коли годишно в страната.
Новата сделка също така увеличи времето на действие на съществуващите вече мита в САЩ върху вносни пикапи до 2041 г. Преди това тя трябваше да отпадне през 2021 г.
Също така Южна Корея се съгласява да ограничи вноса си на стомана в САЩ до около 2,7 млн. тона годишно в замяна на облекчение на митата от 25%, които администрацията на Тръмп обяви по-рано този месец.
Сеул се съгласява и да елиминира някои от пречките пред търговията с Вашингтон, които не са свързани с плащането на налози, като изискванията за провеждането на определени екологични тестове и да признае американските стандарти върху автомобилните части.