Регулаторите в Китай обмислят да предложат на някои от най-големите технологични компании в страната по-съкратена процедура за дебютиране на борсата, съобщава Ройтерс, позовавайки се на шестима свои източници, запознати с предложенията.
Компаниите, за които се готвят мерките, включват Ant Financial (позната и като Alipay – бел. ред.), която е свързана с AlibabaGroup и е най-високо оценяваната компания за финансови технологии – 60 млрд. долара. Сред другите имена са Zhong An Online Property and Casualty Insurance и софтуерната компания Qihoo 360 Technology Co.
Очаква се едно от най-големите първични публични предлагания (IPO) да бъде именно на Ant Financial и се спекулира, че вероятно то ще се осъществи на борсата в Хонконг.
Китайските пазари изостават от нюйоркската фондова борса (NYSE) и Nasdaq по отношение на технологичните IPO-та, така че повече дебюти на китайските борси биха означавали приходи за милиони юани за китайските инвестиционни банки, които доминират при посредничеството при IPO-та.
Има около 700 компании, които чакат зелена светлина от Китайската регулаторна комисия по ценни книжа, за да се листнат на борсите в Шанхай и Шънджън.
Макар че регулаторът увеличи темпа на одобрение през последните месеца, все още има период от около 18 месеца, преди фирмите да могат да наберат средства. Затова вътрешния пазар не е привлекателен за бързо развиващите се технологични компании, които се нуждаят от финансиране за експанзията си.
През септември регулаторът промени някои от правилата, за да позволи на компании от по-бедни райони в Китай да преминават по-бързо през процедурата. През януари полза от новите правила извлякоха фирми от Синдзян-уйгурския автономен регион, който граничи с Русия.
През последните години САЩ са популярна дестинация за IPO-тата на китайски интернет стартъпи и софтуерни производители заради по-голямото разнообразие от анализатори, запознати със сектора, и фонд мениджъри, свикнали да инвестират в бързо разрастващи се компании, които тепърва ще генерират печалби.
През 2014 г. например IPO-то на Alibaba на стойност 25 млрд. долара в Ню Йорк представляваше голяма загуба за борсите в Китай и Хонконг, където онлайн гигантът първоначално възнамеряваше да се листне.
Все пак се наблюдава и склонност сред някои компании да напускат борсата в Ню Йорк и да се листват обратно в Китай, където пазарните оценки са няколко пъти по-високи, отколкото на международните пазари, посочва Ройтерс. Qihoo например изкупи обратно акциите си на борсата в Ню Йорк в рамките на сделка за 9,3 млрд. долара през юли миналата година и заяви, че иска да се листне в Китай.
Листвайки се у дома, Ant Financial, Zhong An и Qihoo ще извлекат полза от тези по-високи пазарни оценки. Освен това те ще изпъкнат заради размера си. Китайските фондови пазари са доминирани от големи държавни предприятия, включително банки, компании в сферата на недвижимите имоти и консорциуми.
Близо 400 технологични компании са листната в Шанхай и Шънджън, но повечето от тях са малки фирми със средна оценка от около 1,9 млрд. долара. Най-големите публични технологични компании в Китай са производителят на устройства за видеонаблюдение Hangzhou Hikvision Digital Technology и производителят на дисплеи BOE Technology Group с пазарна оценка от съответно 25 млрд. долара и 16,9 млрд. долара.