IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Самолетът, който трябваше да върне гордостта на японските инженери

Вместо това стартът на доставките на Mitsubishi Regional Jet бе отложен многократно и е напът да се превърне в крах

17:35 | 28.12.15 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Снимка: архив Ройтерс</p>

Снимка: архив Ройтерс

Това трябва да стане проект за показ на Япония в областта на самолетостроенето, но се превръща в истински кошмар. Преди дни стартът на доставките на Mitsubishi Regional Jet (MRJ) бе отново отложен – този път с една година до средата на 2018 г. Това е петото отлагане за самолета, който трябва да бъде предложен на глобалните пазари в два варианта – за 70 и 90 пътници.

Зад оценявания на 1,5 млрд. долара проект се крие национална гордост в големи дози. Това е първата нова разработка за голям самолет на Япония от 50 години насам. С това страната иска да докаже, че може да е лидер не само по отношение на колите, потребителската електроника, роботите и ракетите. Но последното отлагане кара специалистите да гадаят дали проектът въобще ще е успешен – заради неговата специфика, пише в свой анализ германският Die Welt.

Преди около година производителят Mitsubishi Aircraft Corporation, 64% от който принадлежат на голямата корпорация Mitsubishi Heavy Industries, представи тържествено пред обществеността на едно летище новия самолет MRJ. В средата на ноември 2015 г. последва и първият полет - и всичко сякаш вървеше по план.

След само три тестови полета обаче сега идва и изненадващата новина – резултатите от първите три теста са задоволителни, но въпреки това производителят говори мъгляво за необходимостта от укрепване на конструкцията. Очевидно е, че конструкцията е твърде колеблива, са показали наземни тестове. В допълнение и софтуерът на системата трябвало да бъде допълнително адаптиран.

Планираните полетни тестове в САЩ вероятно ще започнат в началото на 2017 г., а не, както досега се очакваше, в средата на 2016 г. Целият процес на тестване и съгласуване е бил преработен, поясняват от компанията. А американският вестник Seattle Times съобщава за съмнения относно това дали въздухоплавателното средство в сегашния му дизайн отговаря на изискванията за обичайното натоварване. Следователно и той може да се наложи да бъде преработен. А това може да доведе до увеличаване на тежестта на самолета, с което да спадне и ефикасността му, опасяват се експерти.

При това по отношение на материала за фюзелажа инженерите на MRJ не залагат на модерни композитни влакна, а на конвенционалния алуминий. Едва 28 процента от въздухоплавателното средство се състоят от характеризиращи се с лекота и висока якост материали от въглеродни влакна.

Засега производителят има твърди поръчки или опции за 400 самолета, сред тях и от американски авиокомпании, като SkyWest. Колкото повече се отлагат доставките, толкова повече клиентите може да започнат да се оглеждат за алтернативи. 

Отлагането на доставките на MRJ е нов пример за това, че не само лидерите в бранша Airbus и Boeing, но и техните конкуренти изпитват проблеми със спазването на сроковете. Почти нито една нова самолетна разработка не изпълни календарния си график. Освен японците и производители от Канада (Bombardier), Бразилия (Embraer), Русия (Сухой) и Китай (Comac) се опитват да разработят по-големи регионални самолети с до около 100 места, за да се промъкнат в пазарния сегмент, който се доминира от Airbus и Boeing.

При това японците имат дълга традиция в строителството на самолети, като например произвеждат ултрамодерните крила на Dreamliner-а на Boeing, изработени от въглеродни влакна. Преди около 50 години за първи път започна да лети двумоторният японски реактивен самолет YS-11 – за около 60 пътници. Самолетът обаче не беше особен успех и производството бе преустановено след около едно десетилетие.

При строежа на MRJ, чийто проектен старт бе даден през 2008 г., японците залагат на помощ от Запада. Така например зад крилата се крият два ултрамодерни и икономични двигателя на американската компания Pratt & Whitney. С тяхна помощ се пестят между 15 до 20 процента от горивото. Съществена част от двигателите от типа PW1200G с 15% има и германският концерн MTU Aero Engines от Мюнхен. Нo MTU трябва да изчака, докато в Япония бъдат доставени достатъчно на брой части. 

Не само Mitsubishi, но и японският технологичен концерн Honda изпитва затруднения в сегмента. От години Honda работи над модерен, ефикасен малък бизнес самолет в сътрудничество с американския производител на двигатели General Electric. Още през 2003 г. се състоя първият полет на HondaJet. Въпреки това постоянно се стигаше до отмяна и забавяне на доставките на сглобявания в САЩ от Honda самолет.

Едва в началото на декември американските власти дадоха „зелена светлина“ за пускането на самолета, а само ден преди Коледа Honda обяви, че доставките на малкия самолет от американския ѝ завод в Северна Каролина вече са стартирали. 

Между първия полет и началото на доставките на модела MRJ обаче не трябва да мине цяло десетилетие, както в случая с Honda. През 2020 г. в Токио ще се състоят Олимпийските игри и японските политици и мениджъри биха искали посетителите да пристигат именно с моделите на Mitsubishi и Honda. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:35 | 04.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Азия виж още

Коментари

Финанси виж още