Китайският президент Си Дзинпин се готви да представи план за изграждане на инфраструктура в Пакистан на стойност 46 млрд. долара, който ще е основният стълб на амбициите на Пекин да започне нови търговски и транспортни маршрути в цяла Азия и да постави под натиск доминацията на САЩ в региона, пише Wall Street Journal.
Планът, известен като Китайско-пакистанския икономически коридор, се основава на новата китайска външна политика и неотложните икономически и политически реформи на континента.
"Това ще бъде огромна промяна за страната ни", каза пакистанският министър на планирането Ахсан Икбал. По думите му страната му може да свърже Китай с пазарите в Централна Азия и Южна Азия. "Ако ние се превърнем в мост между тези три двигатели на растежа, ще бъдем в състояние да обособим голям икономически блок от около 3 млрд. живущи в тази част на света... почти половината планета".
Китай вижда историческа възможност да прекрои геополитическата карта и да постигне успех там, където САЩ до голяма степен се провалиха – в изграждането на критичната инфраструктура, която може да даде тласък на икономическия растеж и на откриването на нови търговски пътища между Поднебесната империя и Централна и Южна Азия. Крайъгълният камък на проекта ще бъде развитието на пакистанското пристанище Гуадар – топлата връзка на китайците с Близкия изток.
Планът ще бъде най-голямата намеса на Китай в икономическото развитие на друга страна до този момент. Той ще е с продължителност повече от 15 години и ще създаде икономически коридор между Гуадар и Северозападен Китай с обща дължина над 3200 км, в това число пътища, железопътни връзки и тръбопроводи.
Най-голямата част от проекта ще осигури електричество за енергийно гладния Пакистан, като тя ще се основава предимно върху изграждането на нови въглищни централи. Електроснабдяването в страната редовно се прекъсва с часове по ежедневен график заради недостиг в предлагането, което затруднява промишлеността и живота на домакинствата – основната причина за избора на премиера Наваз Шариф през 2013 г., който обеща да разреши енергийната криза.
Плановете предвиждат добавяне на 10 400 мегавата мощности, което ще струва общо 15,5 млрд. долара до 2018 г. Ако идеята успее да „запуши“ дефицита на електроенергия, Шариф ще бъде в състояние да отиде на изборите през 2018 г., заявявайки, че е спазил обещанието си.


Румен Радев приема още две партии утре
"ДПС-НН": Охраната на Пеевски е от четирима служители на НСО, автомобилът е на партията
Хороскоп за 18 декември 2025
АГ-Варна получи дарение за отделението по неонатология
11 са камерите, поставени в тоалетните на 138 СУ
TotalEnergies не се интересува от активите на Лукойл
TotalEnergies: Диверсификацията е най-важната поука от руската история
TotalEnergies: Силно сме ангажирани със САЩ
TotalEnergies: Газ и ВЕИ ни трябва да центровете за данни
TotalEnergies: Търсенето на петрол продължава да расте
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Нов картел разтърси автомобилната индустрия в Европа
Окончателно: НС прие удължителния бюджет
Издадоха червена бюлетина на заподозрения за изчезването на 25 кг злато и 55 кг сребро от съд в Истанбул
Еднодневната винетка ще бъде въведена от 3 февруари 2026 г.
преди 10 години Как правят това ли ? Ами като правят обратното на това, което правят американците, демек купуват вместо да завоюват. Американците например потрошиха между 1,7 и 3 трлн. долара в Афганистан и Ирак и резултатите са плачевни. Китайците просто си купиха Пакистан и Иран, които между другото са много по-важни страни от Ирак и Афганистан. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Без много шум и биене в гърдите, Китай полека лека постига целите си една по една. Възхищава ме способноста им да постигат нещата по един почти незабележим начин. Умеят търпеливо да създават предпоставките и в правилния момент да дейстават. А са комунистическа страна. Как става това? отговор Сигнализирай за неуместен коментар