Индийското правителство обяви две ключови за страната реформи през уикенда – дерегулация на цените на дизеловото гориво и повишаване на цените на природния газ, предава CNBC.
Дерегулацията на цената на широко използвания в страната дизел стана факт в полунощ на 18 октомври, а цената на природния газ ще бъде повишена до 5,61 долара от 4,20 долара за един милион метрични британски топлинни единици от 1 ноември, като ще бъде ревизирана на всеки шест месеца.
Освобождаването на цените на дизела от държавен контрол и приравняването им към международните равнища ще доведат до прекратяване на субсидиите за производството на дизел. Това ще намали разходите на правителството за субсидии с между 0,3 и 0,4% от БВП, изчислява DBS, и ще предпази счетоводния му баланс от колебанията на цените на суровия петрол.
Правителството е похарчило 11 млрд. долара за субсидии на горивата между март 2013 и март 2014 г., около половината от които са отишли за дизел. Около 44% от използваното в Индия гориво се падат на дизела.
Пакетът от мерки вероятно ще затвърди имиджа на премиера на страната Нарендра Моди като реформатор и се случва след провеждането на регионалните избори от неделя, чийто предварителни резултати предвещават успех за неговата партия Бхаратия Джаната в икономически важните щати Махараштра и Харяна.
„Реформите при горивата са добри новини за фискалните перспективи пред страната“, коментира главният икономист в Nomura Сонал Варма. Той посочи, че след като цените и на дизела, и на природния газ вече ще се определят от пазара, правителството ще субсидира само производството на втечнен природен газ и керосин.
Решението за дерегулацията на дизеловите цени се случва в момент на спад на цените на петрола на световните пазари, до 83 долара за барел, и означава, че дефакто потребителите на дребно ще се радват на известно понижение в цените на дизела. Индийското правителство отдавна се опитва да защити най-бедните потребители, като контролира цените на горива като дизела и керосина, но с цената на създаване на значим дефицит, в страна, която внася около 80% от петрола си.
Високите цени на природния газ ще насърчат инвестициите в газовия сектор, смятат анализатори. Изкуствено поддържаните ниски цени обезкуражаваха инвестициите за увеличаване на производствения капацитет, както и за строежа на тръби и терминали за по-скъпия втечнен природен газ.
В същото време реформите ще имат ограничен ефект върху инфлацията в Индия, тъй като кошницата на индекса на потребителските цени (CPI) е съставена предимно от хранителни стоки и услуги, а CPI е водещият показател за инфлацията, който Централната банка на Индия следи.
Все пак по-високите цени на синьото горива биха могли да оскъпят газа за битови нужди, както и компресирания природен газ, използван от автобуси, таксита и други превозни средства. Финансовият министър на Индия Арун Джейтли посочи, че централното правителство ще подтикне местните правителства към понижаване на местните данъци, за да бъде избегнат този негативен ефект.
Въпреки че наблюдаваното напоследък поевтиняване на суровия петрол в световен мащаб в съчетание с дерегулацията е положително за икономиката, има и рискове, за които трябва да се внимава.
„Всяко рязко поскъпване на цените на суровия петрол по света ще подейства като негативен шок за търговията, особено сега, след като цените на петрола и дизела се определят от пазара“, отбеляза икономистът в DBS Радика Рао.
„Подобен сценарий ще бъде истинския тест за намеренията на правителството да остави цените да бъдат определяни от пазара и да не бъдат връщани под държавен контрол“, добави той.