Сезонът на отчетите в Япония, който достигна своя пик през миналата седмица, може да се характеризира с подновяването на една порочна практика на втория по големина фондов пазар в света, а именно – успешно прогнозиране на корпоративни резултати във финансовия ежедневник Nikkei дни преди официланото им публикуване. Японският финансов ежедневник Nikkei дава нечестно предимство на местните играчи?
В някои държави това би предизвикало негодуванието на властите във връзка с евентуално нарушаване на правилата при разкриването на информация или лиспата на равен достъп до чувствителна информация, пише Financial Times.
В Япония обаче регулаторите иззглежда си затварят очите за „прогнозите на Nikkei”, позволявайки изтичането на информация, която после компаниите опровергават. Междувременно обаче пазарът реагира, след като данните на най-големия бизнес вестник на Япония радко са грешни.
Миналата седмица GungHo Online Entertainment обяви страхотни резултати за второто полугодие на 2013 г., благодарение главно на играта си за смартфони Puzzles & Dragons. Рекордните печалба и продажби обаче бяха очертани шест дни по-рано от статия в Nikkei. По-голяма търговия с акциите на компанията имаше в деня на вестникарската статия – 30 юли, отколкото след оповестяването на отчета шест дни по-късно.
Според някои корпоративните прогнози в Nikkei са безобиден белег на свободната преса. Практиката е толкова разпространена, че пазарните участници са привикнали към нея. Според други обаче тя вреди на Япония в момент, когато правителството се стреми да задържи подновения интерес на чуждестранните инвеститори.
Прогнозите дават нечестно предимство на читателите на Nikkei. През миналата година изданието обяви, че повече няма да предоставя незабавен английски превод на статиите за своите 364 хил. онлайн абонати.
"Като се има предвид, че около 60-70% от търговията в Токио се извършва от чужденци, публикуването на прогнозите за корпоративните печалби само на местен език прилича на търговия с вътрешна информация“, коментира Никълъс Смит от CLSA.
В случая с Canon влиянието върху пазара бе още по-голямо. На 11 юли в статия в Nikkei се казваше, че компанията вероятно е продала достатъчно ксерокс машини, за да достигне тримесечна оперативна печалба от 110 млрд. йени (800 млн. евро).
Прогнозата на анализаторите дотогава бе за печалба от 90 млрд. йени и акциите скочиха с 2,4% при най-високия дневен обем от февруари. Две седмици по-късно компанията оповести официално оперативна печалба от 110,5 млрд. йени, а акциите леко се понижиха при двойно по-нисък обем от този на 11 юли.
„Излиза, че репортерите на Nikkei са супер анализатори“, посочва наблюдател. От Canon обаче признават, че журналисти от изданието са посещавали нейните ръководители доста по-често, отколкото други медии, и че въпросната статия съдържа допускания, „най-вероятно базирани на информация, събрана по време на тези срещи“.
„Ние сме много загрижени. Основен принцип на развития пазар е, че чувствителната информация трябва да достига до всички пазарни учстници по едно и също време“, изтъква базираният в Хонконг Дейвид Смит, ръководител Корпоративно управление в Aberdeen Asset Management Asia.