Икономиката на Хонконг е нараснала през първото тримесечие с едва 0,2% спрямо предходното (при очаквания за 0,4%) – най-ниският темп на ръст от свиването с 0,1% през второто тримесечие на 2012 г. - заради слабия износ, съобщава Bloomberg.
Правителството на Хонконг запазва прогнозата си за годишния растеж в рамките на 3-4%, залагайки, че глобалната икономика ще окаже повече подкрепа през втората половина на годината, като възстановяването в САЩ ще ускори износа.
Забавянето в Китай добавя рискове за бившата британска колония, а спадащият жилищен пазар може да засегне потреблението.
Същевременно според прочуване на агенцията, след като Шанхай изпревари Хонконг по БВП през 2009, а Пекин – през 2011 г., още един китайски град – Тиендзин, може да направи това – през 2015 г.
Само пред десетилетие икономиката на Тиендзин бе едва около четвърт от тази на бившата британска колония. През миналата година обаче тя е нараснала с 11,5%.
Градът има най-висок доход на човек в континентален Китай - 14,9 хил. долара през 2012 г., коеот е с около 7% повече от втория в класацията Пекин. Средният доход в Хонконг през нея година пък е бил 36,7 хил.
“Градът има пристанища, има петрол, има по малко от всичко, докато Хонконг е основно търговски център с финансов сектор и услуги“, посочва Джеймс Макгрегър от консултантската компания АРСО Worldwide. “Процесът е още един израз на мащаба на Китай и невероятната урбанизация и растеж на градовете.
Тиендзин, с население от около 14 млн. души – двойно повече от Хонконг, е център за експедиция на стоки, както и развиваща се производствена локация. Airbus реши да разположи в града първата си производствена линия извън Европа, а капацитетът на местния завод на Toyota ще бъде увеличен с 50 хил. през тази година.
Градският съвет от няколко години развива район по подобие на Манхатан, изпълнен със сгради от типа на центровете Рокфелер и Линкълн в Ню Йорк. Тиендзин е свързан с Пекин чрез високоскоростен влак, който преодолява разстоянието за 40 мин.