Потребителското доверие в Япония е спаднало до най-ниското си ниво от август 2011 г., съобщава Bloomberg. През март индикаторът се е понижил с 1% спрямо февруари до 37,5%, обяви правителството.
Когато премиерът Шиндзо Абе пое управлението през декември 2012 г. нивото бе 39,9 пункта, а през май миналата година достигна 45,7 – най-високото ниво от началото на мандата ми.
По-слабото доверие на потребителите може да направи трудно възстановяването от очакваното свиване на икономиката през настоящото тримесечие и да повиши шансовете на Японската централна банка да усили още безпрецедентните си монетарни стимули.
„Заплатите не растат особено, а вдигането на данъка върху продажбите потиска реалните доходи“, коментира Йошимаса Маруяма, главен икономист в Itochu Corp. „Данните предполагат, че икономическият спад в периода април-юни може да се окаже по-голям, отколкото правителството и централната банка очакват.“
Потребителското доверие може да започне да се повишава през май, смята Маруяма, според когото е вероятно централната банка да увеличи стимулите си през юли.
Същевременно японското правителство понижи очакванията си за представянето на икономиката, което се случва за пръв път от ноември 2012 г., като причината е свиването на потреблението след покачването на данъка върху продажбите.