“Произведено в Китай“ е познат етикет върху облекла, играчки, домакински уреди и други продукти, които американците купуват. Всъщност глобалният търговски излишък на Китай достигна петгодишен връх. Износът на САЩ в Китай през тази година до октомври е нараснал с 6,9% спрямо същия период миналата година. Той достигна 96 млрд. долара. Октомври пък се записа като месец с рекорд – износът от Съединените щати достигна 13,1 млрд. долара, по данни на U.S. Census Bureau, цитирани от Market Watch.
Тези доставки не са никак малки. Детройтската компания General Motors е най-големият чуждестранен производител на автомобили в Китай. Нейното Cadillac подразделение очаква да удвои продажбите си в Китай до 2016 г. Междувременно Boeing очаква продажбите ѝ в азиатската страна да достигнат 780 млрд. през следващите две десетилетия.
Както изглежда износът от Америка към Китай преживява ренесанс. Корпоративна Америка обаче има основание да държи на Китай. Ето кои са петте американски продукта, които Китай желае най-много.
1. Самолети
Увеличаването на богатството и благоприятната демография на Китай дават на бизнеса със самолети големи възможности за развитие. Продажбите на американски пътнически самолети, двигатели и части за тях в Китай достигнаха 10,2 млрд. долара през първите десет месеца на 2013 г. Те надминаха миналогодишните резултати от 8,4 млрд. долара общо за цялата 2012 г. Очакванията за следващите 20 години са, че Китай ще има нужда от 5600 нови самолета. Те са с 320 повече, отколкото прогнозата от миналата година.
2. Соя
Селското стопанство представлява около една пета от целия износ на САЩ в Китай. На върха на списъка е именно соята, следвана от пшеницата, царевицата и памука. През първите 10 месеца на тази година Китай е внесъл американска соя на стойност 7,4 млрд. долара. Внесените соеви продукти се обработват за олио и фуражи, а самата соя се използва за храна.
3. Коли
General Motors и Ford Motor все повече настъпват на китайския пазар на фона на силното търсене на нови превозни средства в страната. Продажбите на Ford в азиатската държава са нараснали с 51% през първите 11 месеца на 2013 г. спрямо същия период миналата година. Ford Focus пък е най-продаваният седан през октомври. От своя страна General Motors разполага с 15% от пазара в Китай.
4. Алуминиев скрап
Нуждата на Китай от рециклирани метали за промишлена употреба постепенно отслабва, но все още е относително стабилна. САЩ пък е водещ доставчик на скрап от алуминий, мед, хартия и други материали. Най-търсен обаче е алуминиевият скрап. Износът му от САЩ към Китай през първите 10 месеца на годината се равняват на 1,9 млрд. долара.
5. Компютърни чипове
Микрочиповете, създавани в САЩ, намериха път към Китай, където се монтират в електронните продукти, с които страната е толкова известна. Износът на САЩ към Китай на компютърни чипове до октомври 2013 г. възлиза на 1,9 млрд. долара.