След като Toyota и Sony вече десетилетия са предпочитани марки от домакинствата по цял свят, японското правителството иска да се увери, че останалата част от света ще си купува японско саке, сашими и аниме.
Това ще се случи чрез нов фонд с името Cool Japan Fund, който има за цел да използва около 1 млрд. долара, най-вече от публични фондове, за стимулирането на износа на отличителни храни, напитки, модни облекла, анимета и екшън филми.
Въпреки че идеята е замислена още преди премиерът Шиндзо Абе да встъпи в длъжност, тя се вписва добре в неговите думи, че „Япония се завръща“, съобщава CNBC.
Нобиуки Ота, главен изпълнителен директор на Cool Japan Fund, твърди, че има смисъл правителството да помогне на компаниите, които са заинтересовани от това да разширят дейността си в чужбина.
„Един държавно подкрепен фонд може да направи това, което частните инвеститори не могат“, смята Ота. Според него фондът може да бъде дългосрочен инвеститор, тъй като отнема време малките компании да се разраснат.
Правителството на Абе се стреми да се възползва максимално от шансовете да популяризира културните особености на Япония. Очакваното приемане на японското ястие уашоку за нематериално културно наследство в списъците на ЮНЕСКО е най-новият пример за очаквания „тласък“ на Япония.
Cool Japan Fund стартира с 37,5 млрд. йени (371 млн. долара). 30 млрд. йени са осигурени от правителството, а останалите 7,5 млрд. от 15 компании, сред които авиокомпанията ANA Holdings и рекламния гигант Dentsu.
Фондът ще нарасне до 60 млрд. йени през март, а до март 2015 г. - до 90 млрд. йени, твърди Йошаки Акамацу, представител на Министерството на икономиката, търговията и промишлеността, което наблюдава проекта.
Такива „публично-частни“ фондове в действителност са публични и са изправени пред конфликт между целите на политиката за насърчаване на определени фими и нуждата от максимална възвращаемост, смята консултантът Йожи Такеучи.
„Идеята за фонда е създадена от правителството, повечето средства са осигурени именно от него, то набира и средствата от частния сектор и избира мениджърите на фонда“, подчертава Такеучи. По думите му инвестициите от страна на частните инвеститори са много малки и не са нищо повече от израз на подкрепа към правителствената инициатива.
Правителството на Абе наля повече от 3 млрд. долара в свързани държавни фондове, инвестиращи в японски компании. То очаква възвращаемост от 7% до 9% от Cool Japan Fund, обяви човек, който е пряко ангажиран с проекта.
Но Такеучи смята, че това няма да е достатъчно, като се имат предвид усложненията, характерни за публично-частните структури. Ота пък е категоричен, че е трудно да се запази местната култура без да се вливат държавни пари.
„Местните производители се свиват, а много млади хора се насочват към големите градове. След като възрастното поколение си отиде, няма да има никой, който да поеме неговата роля. Чудя се какво ли ще се случи с Япония след 100 години“, отбелязва той.