Потребителското доверие в Япония се е понижило през юни за първи път за последните шест месеца, предава Ройтерс.
Доверието сред потребителите в Япония се е смъкнало до 44,3 пункта през юни спрямо 45,7 пункта през май. Настроенията на клиентите се влошават във всички четири основни направления - прехрана, доходи, работни места и разходи за стоки за дълготрайна употреба.
Според данните от изследването 83,9% от анкетираните очакват цените да нараснат след една година, като делът им се покачва с 0,8 процентни пункта спрямо предходния месец до най-високото ниво от почти 5 години.
Правителственият индекс, който измерва потребителските настроения в Япония, обхваща домакинствата с двама или повече души. Всеки резултат под 50 пункта показва приоритет на песимистите над оптимистите.
Според потребителите цените ще продължат да се покачват, тъй като високите разходи за суровини и по-слабата йена ще доведат до повишаване на сметките за електроенергия и на цените на хранителните стоки.
Премиерът на страната Шиндзо Абе следва политика на агресивни стимули с цел съживяване на икономиката и прекратяване на продължаващата вече 15 години дефлация. Ранните сигнали бяха окуражаващи, но "Абеномиката" отчасти разчита на растежа на заплатите – нещо, което все още не се наблюдава.
Индексът, който отчита растежа на доходите в страната, се понижи с 0,6 пункта до 41,6 пункта през юни, което бе първият спад в последните шест месеца.
Японската централна банка (ЯЦБ) се надява твърдият ѝ план за увеличаване на цените чрез провеждане на масивна програма за стимулиране на икономиката да промени широко разпространеното схващане, че дефлацията ще продължи. Целта пред японските власти е да насърчат потребителите да харчат повече сега, а не по-късно.
Междувременно стана ясно, че индексът на цените на корпоративните стоки в Япония се е повишил с 1,2% през юни на годишна база. От ЯЦБ обявиха, че увеличението е най-голямото от ноември 2011 г. насам.