За първи път в китайската практика Шанхай ще създаде зона за свободна търговия, съобщава китайският вестник China Daily.
Проектът е бил одобрен вчера на заседание на китайския Държавен съвет под председателството на премиера на страната Ли Къцян, посочват от китайското издание. По този начин мегаполисът ще се превърне в един от „най-важните международни логистични центрове“, добавят оттам.
Проектът предвижда комплексно усвояване на територия от 28 квадратни километра около дълбоководното пристанище Яншан, а строителството ще отнеме над 10 години. След приключването му Шанхайската зона за свободна търговия ще предоставя транспортни и комуникационни съоръжения от световна класа и освободена от данъци дейност на китайски и чуждестранни предприемачи, като по този начин ще се превърне във важен център за техните снабдителни вериги в Азия.
Под ръководството на централното правителство общинската управа в Шанхай ще проучи иновативни методи на търговия и управление на инвестиции, които ще улеснят търговията и инвестициите и ще отворят допълнително сектора на услугите. Централното правителство се надява също проектът да помогне за напредък на реформите и за подобряване на стандартите на откритост.
„Подробности за проекта, който ще бъде започнат през тази година, засега не са оповестени. Ще следваме ръководните указания на централното правителство и властите в Шанхай за създаването на платформа за свободна търговия“, заяви заместник-директорът на администрацията на свободната зона Дзиен Даниен. Дзиен уточни, че вниманието е насочено към предлагане на повече удобства и експедитивност за местните търговски компании при подобрени политики по отношение на чуждите инвестиции, международните търговски разплащания и транзакциите за и от чужбина.
Според Хан Дзюн, партиен секретар на COSCO Logistics Heavy Haulage Co, Шанхай е напълно подготвен за зона за свободна търговия, след като е привлякъл толкова много световни компании, установили регионалните или основните си офиси в града.
Той обаче смята, че политиките и оперативните системи все още трябва да бъдат подобрени. По думите му логистичният бранш в Шанхай е относително дезорганизиран, тъй като не се регулира с правила и стандарти за сектора. Това състояние трябва да се подобри, за да отговори на търсенето на компаниите с международна дейност, изтъкна Хан.
Хуо Дзиенгуо, председател на Китайската академия за международна търговия и икономическо сътрудничество, определя проекта като „пробив по пътя към по-нататъшното представяне на китайската политика на по-голяма откритост към външния свят“.
„Търсим по-пряко сътрудничество и по-подходящи търговски процедури с чуждестранни бизнес партньори, за да създаваме и произвеждаме висококачествени продукти“, каза на свой ред Ли Имин, председател на борда на директорите на Shanghai Zhengzhang Import and Export Co. По думите му зоната за свободна търговия определено ще помогне на малките и средни предприятия в търговския сектор.
Експерти в търговията твърдят, че подобен проект е от особена важност за преструктурирането на китайската индустрия, която призовава за модернизиране на управлението на веригите за доставки с ударение върху логистиката.
Според Били Мак, доцент по финансови и управленски науки в Баптисткия университет в Хонконг, зоната за свободна търговия може да се окаже предизвикателство за статута на града като офшорен финансов център в търговията с юани.