Спорът за т. нар. "трансферно ценообразуване" се води периодично през годините и може да бъде решен чрез компромис на данъчните органи на участващите страни. В тази област обаче атмосферата между Индия и САЩ е нажежена. Индия поставя по-големи и по-неразбираеми изисквания, твърдят участващи в преговорите източници. В момента двете правителства обсъждали 140 случая.
Наскоро високопоставен представител на американската данъчна агенция IRS изрази гласно гнева си към индийските си колеги: „Не изглежда, че там има твърде много разумни съображения“, обяви Майкъл Данилек, цитиран от блога да адвокатската кантора Fox Rothschild LLP.
Официалните власти в САЩ не желаят да потвърдят критиката. "Съединените щати вярват, че една предвидима и прозрачна данъчна политика винаги е решителна за силен инвестиционен климат и за преките чуждестранни инвестиции", заяви говорителят.
Спорът между двете страни идва в неподходящо за Индия време. Страната иска да се освободи от имиджа си на ненадеждна по отношение на данъците дестинация. Съвсем наскоро правителството отговори на загрижеността на някои чужди фирми и промени някои предложения за реформи на данъчните закони.
Също така Ню Делхи иска да приключи и един влачещ се от 2007 г. продължителен спор с Vodafone. Правителството твърди, че британците трябва да платят още 2 милиарда долара под формата на данъци за придобиване на голям дял в индийска телекомуникационна компания.
През последните няколко месеца индийският финансов министър Паланиапан Чидамбарам се опитва поне вербално да успокои чуждите компании. Същевременно обаче той спешно трябва да повиши приходите в държавната хазна. Правителството прие ангажимента да намали новите си задължения до 2017 г. от сегашните 5,9 до 3% от БВП. Затова Индия иска да постигне промяна на системата в облагането на чужди компании. Мултинационалните компании трябва да отделят фиксирана част от печалбата си на индийските дъщерни компании, въз основа на които държавата ще изчислява данъци и такси.
Това би било по-изгодно за местните власти. Те искат да съберат пари дори и от трудно измеримите виртуални ценности. Ако например голяма компания провежда рекламна кампания на субконтинента, това ще повишава стойността на индийския филиал. Но след това той ще плаща по-висок данък. Електронният гигант LG заяви, че в такъв случай ще оспорва данъка в съда.