"Случайност". Така Ратан Н. Тата нарича влизането си в семейния бизнес. Всъщност дипломираният архитект се връща в родината си от САЩ преди 21 години само защото баба му е била болна. Но след това неговият родственик Дж. Р. Д. Тата отстъпва шефския си пост в компанията и изведнъж го овластява да поеме контрола.
Сега на своя 75-и рожден ден Ратан Тата излиза в пенсия. От индийския концерн той направи съвременен конгломерат, който през последната фискална година отчете приходи от 76 млрд. евро и играе основна роля в бизнеса със стомана, автомобили и чай в световен мащаб, пише в свой анализ DPA.
Едва ли някой от 1,2 милиарда индийци не се сблъсква във всекидневния си живот с Tata. Повече от 100 негови компании произвеждат от титаниеви часовници до бутилирана вода, предоставят консултантски и ИТ услуги, ръководят хотели и осигуряват електрозахранване, обработват метали и химикали.
С Tata Nano - любовта на живота на Ратан Тата, групата произвежда и струващия около 2000 евро най-евтин в света автомобил, въпреки че е умерено успешен. А през есента компанията отвори чрез съвместно предприятие първото кафе от веригата Starbucks в страната.
Най-голямата заслуга на Ратан Тата е интернационализацията на групата, която още при встъпването му в длъжност представляваше най-голямата частна компания в Индия, но бе активна почти изцяло на вътрешния пазар. От началото на новото хилядолетие концернът се отправи на шопинг в чужбина.
През 2000 г. Tata Group придобива водещата британска марка за чай Tetley, а четири години по-късно тя купи втория по големина производител на камиони в Южна Корея Daewoo Commercial Vehicle. Сделката бе последвана почти в годишен такт с поглъщането на най-голямото в Сингапур стоманодобивно предприятие NatSteel, Millennium Steel в Тайланд и британската химическа компания Brunner Mond.
"Те се възползваха от възможностите и предизвикателствата на глобализацията и се справиха изключително добре", цитира списание Business Standard Рахул Баджадж, друг индийски индустриалец и политик.
При това компанията не се плашеше и от Херкулесовски задачи. През 2007 г. Tata Steel придоби за 9,4 млрд. долара значително по-голям конкурент, британско-холандския стоманен концерн Corus. И британските традиционни марки Jaguar и Land Rover преминаха през 2008 г. за 1,5 млрд. евро в индийски ръце. Изпитващите тогава затруднения производители междувременно отново са на печалба.
Днес групата Tata има около 450 000 служители в над 80 страни и през отминалата фискална година е генерирала 58% от продажбите си в чужбина. При това сподвижниците засвидетелстват на Ратан Тата и неговата компания една наистина голяма отговорност.
„Неговата етика винаги е била отправна точка за бизнеса му“, пише конкурентът му Рамасвами Сешасайе по повод пенсионирането на Тата. Печалбата на групата се насочваше преди всичко към благотворителни фондации, които спечелиха на филантропа Тата през тази година наградата Рокфелер за цялостен принос.
Социалната отговорност ми е заложена в гените, казва веднъж Тата. Концернът, който е основана преди 144 години, имаше досега само петима президенти - и само един от тях не е носил името Тата. Дори наследникът на Ратан - Сайръс П. Мистри, принадлежи в по-широк смисъл към семейството - сестра му е омъжена за братовчед на Ратан.
Оттеглящият се Ратан би искал да е с 20 години по-млад, но не за да продължи да работи, а за да преживее предстоящото бурно развитие на Индия.