Основният проблем е, че нито един чуждестранен производител на автомобили няма право самостоятелно да прави коли в процъфтяващия пазар на Китай. Правителството принуждава компаниите да сключват партньорства с местните производители, при които китайската страна трябва да има мнозинство.
В случая на FAW само 40 процента от акциите са на VW Group - китайският автопроизводител First Automotive Works, накратко FAW, с 60% държи мажоритарен дял. Фирмата е създадена от китайското правителство. FAW има партньорства с други международни автомобилни производители като Toyota и Mazda.
Целта на принудата за сътрудничество между международните и китайските компании е да се помогне на местните автомобилни производители технически да бъдат образовани така, че бъдеще сами да могат да изградят конкурентни продукти.
"Китайските производители трябва първо да бъдат успешни в собствената си страна. За тази цел те се нуждаят от технологичния напредък", казва Никол Стайгър, управляващ директор на JSC Automotive, консултантска фирма за автомобилната индустрия, базирана в Шанхай и Щутгарт. "Производителите, които са пряко подчинени на Пекин или на богати провинции, имат най-голям потенциал във финансово отношение“.
Като практично решение при копирането на двигателя на VW от държавната FAW се оказа, че дъщерни компании на FAW сами произвеждат в Китай части за EA 111, като цилиндрова глава, колянов вал, маслена и водна помпа.
И VW разбира за всичко това от поддоставчици. Без тези машиностроителни компании, с които автомобилният концерн си сътрудничи, аферата щеше да бъде открита много по-късно. Самите поддоставчици са се радвали на това колко добре върви бизнесът в Китай – само за няколко месеца капацитетът за двигателя EA 111 е бил удвоен.
Едва по-късно научават, че в случая поръчител не е джойнт венчъра, а самият FAW. И по пътя си към производството на двигателя китайците отново мамят: те променят с няколко милиметра разстоянието между цилиндрите.
Компанията от Волфсбург обаче изненадващо решава да не предприема съдебни стъпки срещу FAW. Промяната в разстоянието между главите на цилиндрите е изтъкната като причина: така двигателите не били идентични и VW няма да има никакъв шанс в иск пред китайски съд.
От решаващо значение обаче е друга причина: мениджърите на VW не искат да застрашат позицията си на китайския пазар, тъй като Китай е от решаващо значение за успеха на Volkswagen. През 2011 г. VW Group е продала 2,26 милиона коли в Китай - с 27% от общите продажби това е най-важният пазар за концерна от Волфсбург. През първата половина на 2012 г., доставките са нараснали със 17% до около 1,3 млн. единици. Производственият капацитет в Китай пък ще нарасне до 2018 г. до 4 млн. коли.
Но и тази причина не е много убедителна. Автомобилна компания би могла да не приема правно действие срещу партньора си FAW, но да замрази инвестициите си в нови продукти, докато не принуди FAW поне да започне да купува лиценз за възпроизвеждане на двигателя.
Това обаче също не се случва, а FAW строи фабрика в Чанчун за изкопирания двигател. С негова помощ бъдещите модели на FAW ще станат много по-конкурентоспособни. „Ръцете ни са вързани докато моделите на FAW не се появят наистина на пазара“, казва високопоставен мениджър на VW. "Едва тогава ще можем да предприемем нещо“. Според пазарни анализатори това може да се случи през 2013 г.
преди 12 години Много вярно. Икономиката не е наука за печалбата, а за ресурсите. Северна Америка и ЕС тепърва ще си го припомнят на собствен гръб. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Даже си мисля, че изнасянето на производствата в държави с евтин труд отряза клона на който седи цялото западно общество и стои в дъното на днешната криза. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Европейците (в т.ч. и ние) сами си го сложиха. Китайците биха и тях и американците в собствената им игра наречена Капитализъм, в която не е важно средството (морала), а е важна печалбата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Така е, разходите по новите разработки в мил. евра са за VW, а китайците ще прибират печалби от пускането на "своите" разработки. Така цените ще се поддържат на 50% от аналогичните произведени в Европа модели. Така отдавна на загуба работят Кодак, Шарп и пр. (някои дори фалираха) заради копирани/отраднати иновации. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години напоследък често се случва да бъркам визуално Voleex със Yaris докато не погледна емблемата на GWостава само китайците за изкопират и Аirbus или Boeing, и вече няма да имат нужда от технологиите на запада, за да станат първа икономическа сила отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Тиха радост ме изпълва, когато в лакомията си поредния западен концерн зарязал собствените си работници и производство на родна земя гризва дръвцето. Както е казал народа: нее луд този дето е изял баницата, а този дето му я е дал. Швабите ще получат подарък - студена вода. отговор Сигнализирай за неуместен коментар