Символичен ден – главният изпълнителен директор на VW Мартин Винтеркорн и китайският му бизнес партньор Сю Дзиени тържествено си дават дума да продължат своето дългогодишно партньорство с 25 години. Канцлерът Ангела Меркел и китайският премиер Уън Дзябао също са там и аплодират подписването. И всичко това се случва на 23 април тази година във Волфсбург.
Само три месеца по-късно доверието към Сю Дзиени, председател на борда на китайската партньорска фирма FAW, вече е под нулата. По информация на германския икономически всекидневник Handelsblatt китайците са направили нелегален трансфер на технологии, и то продължително и систематично.
„Това е истинска катастрофа“, заявява високопоставен мениджър на VW пред вестника.
Преди няколко седмици мениджъри на VW в Китай разбират, че FAW събира предложения за основни компоненти при доставчиците на ръчната скоростна кутия MQ 200. Основателното подозрение на мениджърите: китайците искат да възстановят скоростната кутия, за да я вградят в техния модел Besturn B50. Малкият автомобил ще бъде изнасян за Русия и там ще конкурира марките VW и Skoda.
Досега европейските производители на автомобили само наблюдават как китайските партньори имитират дизайна на колите. Но при едно съвместно предприятие да се копират цели планове за конструкции – това е изцяло ново измерение за VW.
Случаят е още по-сложен, защото компанията от Волфсбург още в края на 2010 г. разбра, че китайците използват плановете за конструкция на Volkswagen, за да копират незаконно дори двигателя EA 111. Този тип двигатели задвижва VW Polo и Golf. Инженери на FAW просто променят разстоянието на цилиндъра с няколко милиметра.
Според специалистите на Volkswagen най-малко четири валидни патента в Китай са били нарушени. Изпълнителният директор на VW Винтеркорн е запознал Сю Дзиени с инцидента от през декември 2010 г. А директорът на FAW е обещал да разгледа въпроса.
През пролетта на 2011 г. FAW обясни, че в случая с копието на двигателя става дума за индивидуална грешка на инженер по развойната дейност, който не е доразбрал нещо и затова е бил "силно критикуван".
Междувременно според различни машиностроителни компании, с които VW си сътрудничи, FAW е изградил в Чанчун специална фабрика за изкопираните двигатели. Продукцията трябва да започне всеки момент.
И новото разкритие, че сега е изкопирана и скоростната кутия, се вписва в картинката за китайски партньор, който се е превърнал в съперник. А тъкмо четирицилиндровият двигател на VW е солидна част от германската инженерна дейност. Клиентите оценяват плавната му и динамична работа в модели като Golf или Polo.
Китайският вариант обаче показвал минимални промени. Дори и детайли като водачите за клапани съвпадат. Става дума "определено за копие на двигатели на VW, с някои леки промени", отбеляза експерти на VW в края на 2010 г.
Особено дръзко: На цилиндъра FAW просто заменя логото на VW със собственото си лого.
Точността на копие от Китай не е случайна: като планове за съставянето им служат инженерни чертежи от самия VW, които обаче не би трябвало да попадат във FAW. Двигателят на VW тип EA 111 се създава от съвместното предприятие FAW-Volkswagen в Чангчун за местна употреба по силата на лиценз, издаден от VW. Правата за него са само в общата компания, но не и във FAW.
Шаблонът за копието идва от съвместното предприятие. „Никога не е било позволявано плановете да се изнасят" казва мениджър на VW. "Така не се работи съвместно, това разбива доверието". Нито FAW е получил съгласието на VW, нито пък китайците плащат лицензионна такса.
преди 12 години Много вярно. Икономиката не е наука за печалбата, а за ресурсите. Северна Америка и ЕС тепърва ще си го припомнят на собствен гръб. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Даже си мисля, че изнасянето на производствата в държави с евтин труд отряза клона на който седи цялото западно общество и стои в дъното на днешната криза. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Европейците (в т.ч. и ние) сами си го сложиха. Китайците биха и тях и американците в собствената им игра наречена Капитализъм, в която не е важно средството (морала), а е важна печалбата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Така е, разходите по новите разработки в мил. евра са за VW, а китайците ще прибират печалби от пускането на "своите" разработки. Така цените ще се поддържат на 50% от аналогичните произведени в Европа модели. Така отдавна на загуба работят Кодак, Шарп и пр. (някои дори фалираха) заради копирани/отраднати иновации. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години напоследък често се случва да бъркам визуално Voleex със Yaris докато не погледна емблемата на GWостава само китайците за изкопират и Аirbus или Boeing, и вече няма да имат нужда от технологиите на запада, за да станат първа икономическа сила отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Тиха радост ме изпълва, когато в лакомията си поредния западен концерн зарязал собствените си работници и производство на родна земя гризва дръвцето. Както е казал народа: нее луд този дето е изял баницата, а този дето му я е дал. Швабите ще получат подарък - студена вода. отговор Сигнализирай за неуместен коментар