Фокусът на Вашингтон върху курса на юана е „отживелица“ и е време дебатът между двете страни да се прехвърли върху по-важни теми, като търговията и достъпа до китайския пазар, смята Стивън Роуч, бивш председател на Morgan Stanley Asia.
Спорът за курса на юана отразява старото статукво, където Китай е в ролята на „мощна експортна машина“, а САЩ - на консуматор на китайски стоки, посочва Роуч, който е преподавател в Университета в Йейл.
Случаят вече не е такъв и двете страни трябва да отворят пазарите си, тъй като и Пекин, и Вашингтон търсят нови начини да съживят икономиките си, казва икономистът.
Докато Китай се опитва да развие вътрешния си пазар, САЩ, където потреблението отслабва, се опитва да намери нови пазари за износ.
„Така че дневният ред е съвсем различен. Америка наистина е конкурентоспособна, ако има достъп до външни пазари. Китайците имат огромен апетит за технологии, за иновации и за американски стоки. Според мен ние трябва да поискаме достъп до този пазар“, допълва той.
Според Роуч ребалансирането в Китай предоставя нови възможности за растеж на щатската икономика.
САЩ трябва да се фокусират върху това как Китай ще изглежда след 30 г. и да помогнат за ребалансирането на китайската икономика чрез технологии, стоки и услуги.