Toyota напомня на General Motors
Примерът с йената показва, че компанията не е само жертва. Защото в действителност Toyota е в тежка серия на неудачи, за които не може да направи нищо. Но немалка част от неудачите се дължат и на самата компания.
Проблемът със силната йена например не е от вчера. Всеки, който в качеството си на действащ в целия свят автомобилен производител иска да произвежда голяма част от своите продукти на място с толкова големи валутни недостатъци като Япония, трябва да знае, че това не може да продължава вечно.
А това, че двамата южнокорейски производители Hyundai и Kia са откраднали отдавна пазарни дялове от Toyota, се дължи на продуктовото портфолио, което не е толкова успешно, колкото в добрите стари времена, пише Брюкнер. И това е свързано с мениджърските структури и с процесите на вземане на решения, които вече доста изостават зад известните производствени методи на марката Toyota.
Днес Toyota напомня повече на General Motors от преди години, отколкото на Volkswagen от днешния му период. Да, сравнението може да не е много удачно и например с хибридните си двигатели Toyota може да държи в ръцете си ключова технология, но все пак - Toyota стана твърде голяма и твърде тежка компания.
Сега тя трябва да намери отново себе си и да възприеме отново успешни концепции, а именно - строенето на изгодни и ефективни автомобили на наистина добра цена (“value for money”) направи Toyota голям концерн. Тъкмо с това сега печели и Hyundai.
Акио Тойода сякаш разбира това. С новите сътрудничества, като например тези с Ford и BMW, Toyota трябва да намали разходите си и същевременно да се докопа до спешно нужните технологии, като напредничавите дизелови двигатели.
Toyota се нуждае от повече подобри примери, за да се изкатери отново на върха. Едва тогава шефският стол в Toyota ще стане толкова атрактивен, колкото е във Волфсбург например.